Mastercard helpt banken via nieuwe suite met beoordelen cyberrisico’s

03 november 2020 Banken.nl

Cyber Secure is een nieuwe set oplossingen van Mastercard, waarmee het Amerikaanse bedrijf banken ondersteunt in het beoordelen van cyberrisico’s. Cyber Secure leunt hevig op kunstmatige intelligentie en koppelt deze technologie aan allerlei interne en externe databronnen. Daaruit verschijnt een overzicht dat banken helpt bij het in kaart brengen van risico’s op virtuele inbraken en datalekken. 

Al sinds ze bestaan zijn banken een aantrekkelijk doelwit voor kwaadwillenden. Vroeger vooral omdat zij veel geld in huis hadden. In deze digitale tijden valt te denken aan bijvoorbeeld diefstal van inloggegevens of diefstal van bedrijfsgegevens. Een fenomeen in opkomst is ‘gijzeling’ van computersystemen, in welk geval losgeld betaald moet worden om deze weer vrij te kopen. 

Vanwege hun aantrekkingskracht is banken er veel aan gelegen hun online omgeving zo veilig mogelijk te houden. Vertrouwen is nu net datgene wat veel mensen nog in de schoot van banken houdt en wat banken voorhebben op bigtech en fintech. Banken investeren dan ook vele miljoenen in cyberbeveiliging. Via Cyber Secure kunnen zij zich wenden tot een gloednieuwe oplossing van betalings- en technologiebedrijf Mastercard, die het beveiligingsniveau verder moet verhogen. 

Met behulp van kunstmatige intelligentie worden allerlei interne en externe databronnen gescand en afgezet tegen veertig criteria voor een veilige infrastructuur. Net als een fysieke infrastructuur kent ook een virtuele infrastructuur sterke en zwakke plekken. Net wanneer men denkt de ene dreiging te hebben afgewenteld, verschijnen elders in het netwerk signalen van verhoogde risico’s. Daarbij geldt nog altijd dat een inbreker buiten de deur houden een stuk waardevoller is dan deze buiten de deur zetten. 

Cyber Secure geeft banken inzicht in welke beveiligingsonderdelen extra risico vormen en dus extra prioriteit verdienen. Daarbij krijgt elke kwetsbaarheid een bepaalde risicoclassificatie opgeplakt. Hiermee kunnen IT-leiders gericht aan de slag en hun afdelingen – met data onderbouwd – een bepaalde richting op sturen. 

"De hedendaagse tijd ziet zich geconfronteerd met cyberdreigingen ter waarde van $5,2 biljoen”, aldus Mastercard-topman Ajay Bhalla. “Het is één van de grootste bedreigingen voor consumentenvertrouwen. Bij Mastercard willen we fraudeurs altijd een stap voorblijven en dragen we zowel voor onze bancaire als onze retailklanten bij aan de bescherming van hun online omgevingen.”

Nieuws

×