Mastercard voegt logo's winkeliers toe voor heldere afschriften
Betalings- en technologiebedrijf Mastercard roept winkeliers op om hun bedrijfslogo te uploaden naar een databank, zodat deze gebruikt kunnen worden op in-app rekeningoverzichten. Volgens Mastercard komt het namelijk relatief vaak voor dat consumenten een dispuut beginnen over een verondersteld onterechte betaling, alleen omdat zij de crediteur niet herkennen. Het gebruik van logo’s moet sneller tot herkenning leiden en daarmee onnodige ‘terugklauwacties’ voorkomen.
Er is de laatste jaren het nodige verbeterd wat betreft het overzicht van online afschriften. In de beginjaren was het vaak graven in het geheugen om een bepaalde afschrijving te koppelen aan iets tastbaars, zeker als alleen de naam van de betaaldienstverlener werd weergegeven. Er bestaat zelfs een meldpunt waar consumenten onduidelijke afschrijvingen kunnen doorgeven: het Meldpunt Onbegrijpelijke namen op bankafschriften.
Soms leiden onduidelijke afschriften er echter ook toe dat verwarde consumenten deze betwisten en een proces tot terugvordering starten. Volgens Mastercard komt het aantal ‘terugklauwacties’ in 2021 uit op 650 miljoen, grotendeels het gevolg van gefrustreerde klanten die onopzettelijk een dispuut starten. Door afschrijvingen te vergezellen van bedrijfslogo’s zullen consumenten sneller herkennen waar het geld heen is gegaan en dus ook minder snel geneigd zijn de afschrijving terug te vorderen is de gedachte.Maar hoe komt Mastercard aan al die logo’s? Het is ondoenlijk om deze allemaal zelf op te zoeken. Daarom roept het Amerikaanse bedrijf winkeliers op om zelf hun logo te uploaden op de website logo.ethoca.com, van het platform Ethoca, dat gericht is op het voorkomen van fraude met digitale betalingen. Eenmaal toegevoegd in de database zullen de logo’s automatisch weergegeven worden bij een corresponderende transactie. Klanten van ING hebben deze innovatie wellicht al opgemerkt.
“Door steeds grotere digitale afhankelijkheid is realtime inzicht in transacties essentieel voor consumenten, winkeliers én kaartuitgevende instanties”, aldus Johan Gerber, executive vice president, Cyber and Security Products at Mastercard. “We blijven samenwerken met relevante partners uit de industrie om helderheid en eenvoud te brengen voor, tijdens en na afronding van transacties. Door transactiegegevens te verrijken kunnen winkeliers fraude terugdringen, het aantal terugklauwacties reduceren en de klantervaring verbeteren.”