Tikkie Check speelt in op afstand houden in de horeca

07 augustus 2020 Banken.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Tikkie Check is een nieuwe ontwikkeling van ABN AMRO die snel en veilig betalen mogelijk maakt in de horeca. Dit gebeurt middels het scannen van een QR-sticker op de tafel. Tikkie Check houdt ook bestellingen bij én biedt na betaling de mogelijkheid een bon te downloaden. Al voordat de corona-pandemie uitbrak werd ermee getest, maar in deze tijd is Tikkie Check ineens extra relevant. Zowel gasten als horeca-personeel zijn te spreken over deze nieuwe betaalmethode.

Iedereen kent dat moment van verlegenheid bij het vragen om de rekening in een drukke eet- en drinkgelegenheid, terwijl je nog aan tafel zit. Een poging om een medewerker te wenken mislukt, om vervolgens enigszins beschaamd om je heen te kijken. Na twee keer gedempt roepen toch maar even goed de stem verheffen, waarna vervolgens de halve zaak verschrikt opkijkt. Dit soort taferelen kunnen tot het verleden gaan behoren met Tikkie Check, waarmee horeca-gasten snel en wanneer zij dat willen hun bestelling kunnen afrekenen.

QR-code

Hoe werkt het? Op de tafel zit een QR-sticker geplakt, die met een smartphone te scannen is. De gebruiker vult het tafelnummer in en kan bestellingen plaatsen via een virtuele menukaart, afrekenen mét bon en eventueel meteen de rekening splitsen. Ook is het mogelijk om een fooi te geven, een fenomeen dat sinds de massale adoptie van digitaal betalen onder druk staat. Tikkie Check is naar eigen zeggen snel, veilig en met behoud van persoonlijk contact. 

Tikkie Check lijkt bij uitstek geschikt voor het behouden van noodzakelijke afstand in de horeca, maar ABN AMRO is al een jaar bezig met de ontwikkeling. Lang voordat Covid-19 besloot dat homo sapiens een veel fijnere gastheer bleek dan virus-resistente vleermuizen. De bank spreekt van een tiental testlocaties in heel Nederland, waarbij meer dan duizend consumenten en meer dan honderd medewerkers gevraagd zijn naar hun bevindingen. Beide groepen zijn enthousiast. Consumenten (85%) vinden het vooral een voordeel dat ze in vergelijking met cash of pin veel sneller en contactloos kunt betalen. Horeca-personeel (91%) deelt deze opvatting.

“Onze medewerkers zijn erg te spreken over Tikkie Check, vooral op het terras en bij grote drukte”, vertelt Jordi Valk, eigenaar van Plein4 in Eindhoven, één van de testlocaties. “Gasten hoeven niet lang op hun rekening te wachten en kunnen de ober tijdens het afrekenen toch gemakkelijk belonen met een fooi. Mijn personeel is hierdoor minder tijd kwijt aan het afrekenen en kan zo extra aandacht schenken en service verlenen aan de andere gasten. We hebben veel positieve reacties gekregen op de pilot en klanten willen graag met Tikkie Check kunnen blijven betalen nu we weer open zijn.”

Ook Koninklijke Horeca Nederland is te spreken over Tikkie Check. De branchevereniging beschouwt Tikkie Check als handig en veilig, in het bijzonder in een tijd waarin horecabedrijven behoefte hebben aan oplossingen die de dienstverlening richting klanten op een veilige manier vergroten. Wel zijn horecabedrijven geld kwijt aan de dienst, naar verluidt minimaal 9 eurocent per transactie. Voor consumenten is de dienst gratis, al valt niet uit te sluiten dat de horeca het weer in de prijzen verdisconteert.

Voorbeeld nieuwe ontwikkelingen

“We hebben gemerkt dat veel consumenten Tikkie omarmen en dat zij op meer locaties behoefte hebben aan deze eenvoudige en leuke manier van betalen. Daarom zijn we steeds bezig met nieuwe ontwikkelingen en Tikkie Check is hiervan een goed voorbeeld”, vertelt Moreno Kensmil van Tikkie. 

“We hebben ervoor gekozen om Tikkie Check eerst uitgebreid te testen en goed te luisteren naar horecaondernemers en hun gasten. Veel consumenten vinden het prettig om veilig en contactloos te kunnen betalen nu de horeca weer open is. Met Tikkie Check kunnen consumenten nu zonder tussenkomst van de bediening afrekenen en de rekening eenvoudig onderling splitten, zoals ze van Tikkie zijn gewend. De bediening is op haar beurt minder tijd kwijt aan afrekenen en kan zo meer aandacht besteden aan de gasten.”