Knab zet in op authenticatie via gezichtsherkenning

06 juli 2020 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Online bank Knab gaat samenwerken met iProov, leverancier van technologie voor biometrische gezichtsauthenticatie. Knab gaat de toepassing in eerste instantie gebruiken voor verificatie van nieuwe klanten. Op korte termijn kunnen bestaande klanten gezichtsauthenticatie ook gaan gebruiken om geld over te maken en betalingen uit te voeren.

Gezichtsherkenning is één van de meest geavanceerde vormen van beveiliging. Tegelijkertijd is het voor gebruikers één van de meest gebruiksvriendelijke. Immers, in tegenstelling tot een code kan niemand kan zijn eigen gezicht vergeten, noch kan iemand deze zomaar namaken. Mede door de opkomst van smartphones met hoogwaardige frontcamera’s wordt gezichtsherkenning steeds meer gemeengoed, ook in de wereld van online bankieren.

Het Britse iProov is wereldwijd toonaangevend binnen de wereld van online biometrische gezichtsauthenticatie. Dat blijkt wel uit de clientèle. Die bestaat uit banken – waaronder ING, Rabobank en nu dus ook Knab – maar ook Amerikaanse en Britse overheden en overheidsinstellingen zijn klant. 

Verschillende doeleinden

Online bank Knab telt ondertussen zo’n half miljoen klanten. Voortaan kunnen zij zich zonder veel omhaal authenticeren voor een groeiend aantal transacties. Knab geeft aan dat de authenticatie van iProov wordt uitgerold voor verschillende gebruiksscenario’s bij Knab: voor verificatie van de identiteit van nieuwe klanten die een rekening openen bij Knab, het opnieuw verbinden met Knab wanneer iemand zijn toestel kwijt is of de app per ongeluk verwijdert en spoedig ook voor het bevestigen van betalingen of overschrijvingen.

“Onze klanten zijn alles voor Knab. Dat is waarom we voor iProov hebben gekozen”, stelt mede-oprichter van Knab Marcel Kalse. “Net als wij zijn ze leiders in het bieden van de beste klantervaring zonder daarbij in te leveren op de hoogste standaarden van security en compliance.”  

Verschil maken in concurrerende markt

“Digitale banken hebben hun succes te danken aan de klantervaring die ze kunnen leveren. Snel klant kunnen worden met eenvoudige, sterke authenticatie maakt het verschil in het aantrekken en behouden van klanten in een concurrerende markt”, schetst Andrew Bud – oprichter en CEO van iProov – het belang van dergelijke technologie.

Het spreekt natuurlijk voor zich dat gezichtsherkenning alleen mogelijk is voor consumenten die een compatibel apparaat. Dat zijn doorgaans smartphones uit het duurdere segment. De kwaliteit en daarmee de veiligheid van de frontcamera’s verschilt, zo bleek vorig jaar uit onderzoek van de Consumentenbond. Naar eigen zeggen beschikt iProov over technologie die onfeilbaar is, met behulp van ‘Genuine Presence Assurance’. Deze technologie stelt vast of de online klant daadwerkelijk een echt persoon is, waardoor fraudepogingen met foto’s of maskers voorkomen kunnen worden.