Banken en betaalpartijen strijden mee tegen hulpvraagoplichting

12 juni 2020 Banken.nl 3 min. leestijd
Meer nieuws over

Leden van Betaalvereniging Nederland slaan de handen ineen met de politie en de Fraudehelpdesk om meer bewustwording te creëren rond hulpvraagoplichting. Bij deze vorm van oplichting krijgt iemand van een onbekend nummer een bericht via sms of WhatsApp, met de vraag om een bedrag voor te schieten. Die persoon doet zich voor als vriend of kind, die toevallig net een nieuw nummer heeft. Poging tot deze vorm van oplichting komt momenteel erg veel voor. Ook Facebook wil een rol spelen bij het waarschuwen van mensen. 

Vanzelfsprekend bieden mensen vrienden en familie graag een helpende hand als iemand daarom vraagt. Sinds een tijdje spelen criminelen veelvuldig in op deze emotie. Daarvoor sturen ze berichten naar willekeurige telefoonnummers, met de strekking van: “Hallo pap, dit is mijn nieuwe nummer. Kun je me trouwens helpen met iets voor te schieten? Dan stuur ik je een Tikkie”. 

Wie erin trapt is zijn geld gegarandeerd kwijt. Met regelmaat weten de criminelen overigens niet eens de exacte relatie tussen hun slachtoffer en de persoon voor wie ze zich voordoen. Het is goed mogelijk dat ze zich richting iemand zonder kinderen presenteren als één van hun kinderen, waardoor die persoon meteen gewaarschuwd is. Soms houden mensen criminelen op uiterst vermakelijke wijze aan het lijntje, tot deze al scheldend hun geduld verliezen. 

Maar los van plezier en jolijt zijn er ook hele tragische verhalen. Naast het schieten van losse flodders gaan criminelen soms ook uitermate sluw te werk en spitten ze eerst iemands sociale kanalen door voor ze tot actie overgaan. Zo krijgen ze inzicht in de familiesituatie.. Een ouder echtpaar maakte €5.800 over omdat ze dachten dat hun dochter ernstig in de problemen zat. De oplichters hadden hiervoor de Facebook-profielfoto van hun dochter gebruikt om het extra geloofwaardig te maken. 

Slachtofferprofiel

Er zijn duidelijke eigenschappen wat betreft het profiel van slachtoffers. In de eerste plaats zijn het meestal oudere mensen, van boven de vijftig jaar. Op zichzelf niet verwonderlijk, want kinderen die hun ouders om geld vragen is veel geloofwaardiger dan ouders die hun kinderen om geld vragen. Maar liefst acht op de tien slachtoffers is bovendien een vrouw. 

Banken besteden veel energie aan het jagen op verdachte transacties en bankrekeningen. Maar voorkomen is nog altijd beter dan genezen. Via de website veiligbankieren.nl informeren zij hun klanten over verschillende vormen van oplichting en hoe ze deze kunnen herkennen. Banken krijgen hulp van de politie, die aangifte doen tegen online oplichting vereenvoudigd heeft en van de Fraudehelpdesk die slachtoffers adviseert en veel doet aan preventie. Hierbij krijgen de partijen hulp van Facebook, die vanwege hun enorme bereik veel mensen kunnen waarschuwen tegen deze snode manier van oplichting.