Oplettende medewerker ABN AMRO voorkomt oplichting klant

03 februari 2020 Banken.nl 1 min. leestijd
Profiel

Een inwoner uit Alphen aan den Rijn mag een bedankje sturen aan het lokale filiaal van ABN AMRO. Een oplettende medewerker kreeg argwaan toen een klant vroeg om verhoging van zijn opnamelimiet, dit om een slotenmaker te betalen. De medewerker belde de politie en voorkwam daarmee oplichting. De ‘slotenmaker’ die buiten wachtte was echter gevlogen.

‘De politie is je beste vriend’, zo luidde enige tijd terug het vaste motto van de Nederlandse hermandad. In dit specifieke geval zou men kunnen spreken van ‘de bank is je beste vriend’, want door een alerte en proactieve houding van een medewerker van ABN AMRO in Alphen aan den Rijn is oplichting van een klant voorkomen. Die klant had sowieso een goede dag, want naast dat hem oplichting bespaard bleef meldde zich ook nog een echte slotenmaker die gratis voor een nieuw slot zorgde.

De vervelende praktijken van malafide slotenmakers zijn al meermaals gespreksonderwerp geweest in programma’s als Radar, Opgelicht?! en Kassa. Vaak buiten ze noodsituaties uit en rekenen ze torenhoge tarieven voor hun diensten. “Dan had je je maar niet moeten buitensluiten”, is een veelgehoord maar op dat moment tamelijk nutteloos advies dat mensen vaak te horen krijgen. Niet zelden loopt de prijs bij malafide slotenmakers op tot €1.000, een bedrag dat vaak direct moet worden afgerekend. Wie weigert, loopt kans geïntimideerd te worden. Het internet staat vol met dergelijke klachten. 

Zoiets zal ook aan de hand zijn geweest in Alphen, al blijven details over de hoogte van het bedrag achterwege. Het was in elk geval hoog genoeg om bij de bank te moeten vragen om verhoging van de limiet. De plaatselijke politie prijst de houding van ABN AMRO. “Mooi voorbeeld van blijven nadenken en betrokken zijn bij je werk en medemens”, aldus de politiechef tegenover een lokaal medium.