ABN AMRO en Ajax verlengen samenwerking tot 2023 met focus op vrouwen

16 december 2019 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Ajax en ABN AMRO verlengen de bestaande samenwerking. De bank blijft in elk geval tot 2023 als sponsor verbonden aan de Amsterdamse club. De aandacht zal net als de laatste jaren vooral uitgaan naar versterking van de vrouwenteams van Ajax, waaronder ook de jeugdteams. 

De samenwerking tussen Ajax en ABN AMRO is één van de meest duurzame in de Nederlandse sportwereld. De bank en de meest succesvolle Nederlandse voetbalclub zijn al ruim 25 jaar aan elkaar verbonden, waarbij de naam van de bank vele jaren op het shirt heeft geprijkt. Voor wat betreft het eerste team bij de heren is dat sinds enige jaren kabelmaatschappij Ziggo, maar de vrouwen- en jeugdteams lopen nog altijd rond met ABN AMRO op de borst.

For the Future

 “Het is mooi dat ABN AMRO zich ook de komende jaren verbindt aan Ajax en het vrouwenvoetbal”, zegt Menno Geelen, commercieel directeur bij Ajax. “Waarbij ze zich al begin jaren ‘90 als shirtsponsor committeerden aan de club. Daarna maakten ze de overstap naar Jeugd en de Vrouwen ABN AMRO en Ajax hebben een lange historie samen. Vanaf 2020 gaat ABN AMRO zich volledig richten op de Ajax Vrouwen. Dit past mooi bij de diversiteit binnen de club en in de sport. De ontwikkeling van het vrouwenvoetbal sluit goed aan bij onze positionering For The Future.” Daaraan voegt oud-international en manager Ajax Vrouwen Daphne Koster toe: “We hebben ambitie bij Ajax om het vrouwenvoetbal nog veel groter te maken, en met ABN AMRO aan onze zijde gaan we deze ambities waarmaken.”

Dat vrouwenvoetbal in de lift zit is een gegeven. De Nederlandse dames kluisterden het land de afgelopen jaren aan de buis als nooit tevoren. ABN AMRO wil die beweging van een impuls blijven voorzien in het kader van diversiteit, daar voetbal traditioneel een mannenwereld is. “Dit vertalen we ook door naar onze sponsorportefeuille, want het doorbreken van oude patronen gaat nu eenmaal niet vanzelf”, zegt Mark van Rijt, director Brand, Marketing & Communications ABN AMRO.

Meer dan Feyenoord

Het nieuws over de samenwerking zal door Ajax en vrouwen in het algemeen zal door velen welkom ontvangen worden. Toch zullen enkele Eredivisie-clubs zich ook eens achter de oren gaan krabben als ze de bedragen zien die met de samenwerking gemoeid zijn. Wanneer de Ajax-dames meegenomen wordt in een lijstje met bedragen die shirtsponsors neerleggen, komen ze met stip op de vierde plaats te staan. Nog voor een grote club als Feyenoord, dat jaarlijks ‘slechts’ €2 miljoen aan shirtsponsoring toucheert van vakantieketen Droomparken. Alleen Ajax zelf (€9 miljoen), PSV (€8 miljoen) en met de hakken over de sloot ook AZ (€2,5 miljoen) winnen het van de Ajax-vrouwen.