Mastercard: kunstmatige intelligentie is volwassen aan het worden

04 november 2019 Banken.nl 4 min. leestijd

Mastercard zet voor de ontwikkeling van betaalbedrijf naar technologiebedrijf stevig in op kunstmatige intelligentie. Enerzijds voor het verfijnen van interne processen, anderzijds voor het verkennen en ontwikkelen van nieuwe proposities. Recent was Steve Flinter, Artificial Intelligence Practice Lead Mastercard Labs, in Amsterdam voor de World AI Summit. Banken.nl had de gelegenheid om hem te spreken over de rol van kunstmatige intelligentie binnen Mastercard.

Kunstmatige intelligentie wordt alom beschouwd als één van de grote drijfveren achter digitale transformatie. Bedrijven investeren vele miljoenen in het aftasten van de mogelijkheden ervan, om relevant te blijven en vooraan te staan als nieuwe toepassingen levensvatbaar zijn. Het Amerikaanse Mastercard beschouwt kunstmatige intelligentie als belangrijke factor in de ontwikkeling naar een breed technologieconcern.

Digitale beveiliging en digitale identiteit

“In de eerste plaats gebruiken we AI op vlakken waar Mastercard traditioneel al sterk is”, zegt Steve Flinter, Artificial Intelligence Practice Lead Mastercard Labs. “We richten ons al jarenlang op verbeteringen in digitale beveiliging en digitale identiteit. Dat doen we zowel organisch als door het doen van acquisities. Fraudedetectie en fraudereductie staan hoog op de agenda van financiële instellingen. We bieden technologie van eigen makelij die realtime toepasbaar is, ook op grote volumes transacties. Beveiliging heeft ook betrekking op klantidentificatie. Met de acquisitie van NuData hebben we biometrische technologie toegevoegd aan ons portfolio. Door analyse van bewegingen tijdens het gebruik van een smartphone kunnen we vaststellen of iemands identiteit klopt.”

Flinter benadrukt ook het nut van AI bij het ontwikkelen van nieuwe producten. Of ‘outside the box thinking’ zoals hij het noemt. Mastercard maakt zich met behulp van AI hard voor winkeliers in opkomende markten. “Hoe kunnen we die groep ondersteunen met digitale Point of Sales-systemen? Vaak werken ze namelijk nog met cash geld en pen en papier. Het maakt dat ze mondjesmaat toegang hebben tot financiering. AI stelt ons in staat om ‘low power, low cost’ oplossingen te bieden die voor kleine ondernemers een groot verschil maken.”

‘Conversational interface’

Naast ondernemers profiteren consumenten evenzeer van ontwikkelingen gedreven door kunstmatige intelligentie. Het speelt momenteel al een rol in het verbeteren van de klantervaring, maar gaat dat in de toekomst nog veel meer doen. Flinter wijst op twee voorname ontwikkelingen binnen dit domein. “Bij Mastercard doen we veel onderzoek naar wat in de toekomst relevant gaat zijn. We hebben al de stap van web naar mobiel meegemaakt, inclusief alle vernieuwingen in interface. In de nabije toekomst zal ‘conversational interface’ heel belangrijk worden, ofwel het aansturen van bankieren-apps via onze stem en gesproken tekst. Ten tweede kijken we uit naar de opkomst van AR (augmented reality) en VR (virtual reality). In beide ontwikkelingen speelt AI een doorslaggevende rol bij een succesvolle ontwikkeling van deze technologieën.”

"We kunnen stellen dat AI volwassen aan het worden is. Het is niet langer het exclusieve domein van universiteiten en grote tech-bedrijven."

Flinters aanwezigheid in Nederland hing samen met de organisatie van de World AI Summit, waar hij optrad als spreker. Voor Flinter is de democratisering van AI één van de belangrijkste trends van het moment. “We kunnen stellen dat AI volwassen aan het worden is. Het is niet langer het exclusieve domein van universiteiten en grote tech-bedrijven. AI en machine learning zijn tegenwoordig ook beschikbaar voor andere bedrijven. Denk aan banken en verzekeraars, maar ook kleinere bedrijven.” Daarbij doemt volgens Flinter de vraag op of bedrijven hier zelfstandig in zouden moeten investeren of deel gaan uitmaken van een ecosysteem, waarin men profiteert van collectieve vooruitgang.

Holistische benadering

Het moge duidelijk zijn dat kunstmatige intelligentie breed toepasbaar is, van het verbeteren van de UX tot het verhogen van digitale beveiliging. Dat is terug te zien in de ontwikkeling van Mastercard zelf. Waar Mastercard jarenlang synoniem was voor aanbieder van creditcards beweegt het bedrijf zich steeds meer naar het zijn van een technologiebedrijf met een brede focus. “Met AI kunnen we veel verder kijken dan alleen digitale beveiliging en digitale identiteit. De komende jaren staan bol van de kansen, waarin we de betalingswereld steeds meer holistisch gaan benaderen. AI gaat een bijdrage leveren zoals nauwelijks eerder vertoond.”