Nationale Nederlanden ziet vraag naar maatwerkhypotheek toenemen

09 april 2019 Banken.nl 2 min. leestijd
Meer nieuws over

Bank en verzekeraar Nationale-Nederlanden krijgt steeds meer vraag naar maatwerkhypotheken. Die vraag komt voort uit het bestaan van verschillende klantgroepen, waarbij sprake is van verschillende inkomenspatronen. Bijvoorbeeld ondernemers, artsen in opleiding, expats of senioren. Vanaf deze week start Nationale-Nederlanden een nieuwe reclamecampagne rond maatwerkhypotheken.

Het overgrote deel van de Nederlandse hypotheekaanvragers heeft dezelfde eigenschappen. Ze wonen in Nederland en zijn ook van plan daar te blijven wonen, ze zijn in loondienst en het inkomen voor de komende dertig jaar zal geen enorme sprongen naar boven of beneden maken. Nationale-Nederlanden (NN) bemerkt echter steeds meer vraag naar hypotheken waarbij extra gekeken wordt naar de persoonlijke (financiële) situatie. “Een ‘one size fits all’-hypotheek is lang niet voor elke huizenkoper de beste oplossing”, aldus Monique Sueters, directeur Hypotheken en Consumptief Krediet van Nationale-Nederlanden.

Ondernemers, artsen in opleiding, senioren

Neem bijvoorbeeld ondernemers, waaronder startende zzp’ers. NN zag in het afgelopen halfjaar de vraag naar Ondernemershypotheken toenemen met 50%. Voorheen was het nodig om drie jaar financiële cijfers over te leggen, maar daar stappen steeds meer banken van af. Onder andere bij NN kan dit tegenwoordig ook wanneer een ondernemer pas één jaar actief is. Artsen in opleiding zijn een ander voorbeeld. Tijdens hun opleiding hebben ze nog een redelijk modaal inkomen, op basis waarvan de hypotheeksom bepaald wordt. Maar eenmaal actief als medisch specialist neemt het inkomen doorgaans met grote sprongen toe.

Nationale Nederlanden ziet vraag naar maatwerkhypotheek toenemen

NN noemt ook verschil in type woningen als reden voor meer maatwerk bij het aanvragen van hypotheken. NN lanceerde in 2018 de Verhuurhypotheek, bedoeld om een woning te kopen en die vervolgens te verhuren. Hoewel misschien positief voor de balans van NN is maatschappelijk regelmatig kritiek op zulke constructies, omdat het de huizenprijzen onnodig hard op zou drijven. “Er worden inmiddels jaarlijks zo’n 65.000 nieuwbouwwoningen gebouwd. Een belangrijke en grote markt. Op basis van onderzoek onder intermediairs hebben we het afgelopen jaar onze Nieuwbouwhypotheek verder verbeterd. Hiermee kunnen we beter inspelen op de wensen van nu.’De stijging van de huizenprijzen heeft geleid tot veel aandacht voor de bouw van nieuwe woningen. Volgens NN is het kopen van een nieuwbouwhuis wezenlijk anders dan de koop van een bestaande woning.”

In de lift

Als hypotheekverstrekker zit NN in de lift. Blijkens data van adviesbureau IG&H steeg het marktaandeel in het vierde kwartaal van 2018 met 2,05% en was het daarmee de grootste stijger. “Dit is voor ons de erkenning dat we de juiste weg zijn ingeslagen. Natuurlijk kan je bij Nationale-Nederlanden ook terecht voor een reguliere hypotheek, maar we vinden het ook belangrijk om mensen met een flexibele arbeidssituatie of met een specifieke woonwens te helpen aan een passende financiering”, aldus Sueters.