Mastercard ontwikkelt innovatieve betaalmogelijkheden voor opkomende markten

04 maart 2019 Banken.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Betalings- en technologiebedrijf Mastercard werkt samen met partner Angaza aan de ontwikkelingen van efficiënte en digitale betaaloplossingen in landen waar dat nu nog niet vanzelfsprekend is. In essentie moet deze ontwikkeling zorgen voor meer financiële toegankelijkheid voor zowel particulieren als organisaties.

Mastercard behoeft weinig introductie meer. De Amerikaanse betalings- en technologiereus is al decennia één van ‘s werelds bekendste namen als het gaat om het faciliteren van betalingen. Angaza zal bij het grote publiek wat minder bekend zijn. Angaza is een grote partij op het gebied van zogeheten ‘last mile’ distributietechnologie, ofwel het laatste stukje van de verbinding tussen een algemene telecommunicatie-infrastructuur en die van de eindgebruiker.

Veilig en efficiënt betalen

In essentie komt de samenwerking neer op de inbedding van de pay-as-you-go (PAYG) technologie van Angaza in de bredere digitale infrastructuur van Mastercard. Hierdoor neemt de toegankelijkheid van financiële diensten toe, wat vooral in veel Afrikaanse landen een welkome ontwikkeling is. Vorig jaar lanceerden de twee partijen samen succesvol de eerste PAYG-interface in Uganda. Een combinatie van QR-technologie en Internet of Things geeft Ugandezen inmiddels de mogelijkheid om veiliger en efficiënter betalingen te verrichten.

Mastercard ontwikkelt innovatieve betaalmogelijkheden voor opkomende markten

Het vereenvoudigen van betalingsprocessen is welkom, maar de samenwerking tussen Mastercard en Angaza maakt ook andere financiële diensten mogelijk. Bijvoorbeeld door het opstellen van een digitaal gebruikersprofiel, waarin iemands kredietgeschiedenis wordt opgebouwd en altijd te traceren is. Die ontwikkeling geeft financiële dienstverleners meer zekerheid om zich ook op deze markten te richten, markten die voorheen een veel groter risico vormden. De technologie zou inmiddels al meer dan vijf miljoen mensen in opkomende markten helpen om levensveranderende producten te kunnen aanschaffen, zoals zonnepanelen voor elektriciteitsvoorziening of waterpompen. Niet alleen in Afrika, maar ook in diverse landen in Zuid-Amerika en in Azië.

Financiële inclusie

“We zijn blij om met Angaza samen te werken en daarmee toegang en financiële inclusie te bieden aan mensen en organisaties wereldwijd. Dit partnership helpt klanten bij het overwinnen van hun hindernissen zoals de aanzienlijke cashuitgaven die nodig zijn om essentiële producten te kopen. Dit realiseren we door middel van microbetalingen die tegelijkertijd helpen bij het opbouwen van een kredietgeschiedenis. Internet of Things vervult een belangrijke rol in het bieden van veilige en toegankelijke digitale ecosystemen”, aldus Jorn Lambert, Executive Vice President, Digital Solutions bij Mastercard.

“Dit is een belangrijke samenwerking voor de ‘last-mile’ distributie-industrie, vanwege de brug tussen Angaza’s wereldwijde pay-as-you-go-oplossing en een toonaangevende leverancier in digitale betalingen”, aldus Angaza CEO Lesley Marincola. “De toevoeging van Mastercards’ QR-technologie aan het Angaza-platform zorgt dat distributeurs van zonnepanelen en hun klanten impactvolle betalingen veilig en efficiënt verwerken, terwijl de deur geopend wordt naar bredere financiële inclusie.”

Lees ook:
Mastercard zet volgende stap in merkidentiteit met 'sonic branding'