De grote strijd om de klantrelatie tussen banken en fintechs

14 mei 2018 Banken.nl 5 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Met het bericht dat er tijdens Koningsdag gemiddeld één betaalverzoek per seconde via Tikkie is verstuurd, heeft ABN-AMRO een nieuw record aangekondigd. Dit record is niet geheel verrassend, aangezien onderling of peer-to-peer (P2P) elektronisch betalen verdrievoudigd is ten opzichte van 2016. Fintechs en banken spelen wereldwijd maar al te graag in op deze trend die inmiddels mainstream lijkt geworden Er gebeurt veel om consumenten te voorzien van de juiste apps en toepassingen om zo snel en gemakkelijk mogelijk onderling te kunnen betalen, maar wat ligt hieraan ten grondslag? En wat kunnen consumenten in de nabije toekomst verwachten?

Bankierapps hebben de betalingen tussen particulieren al voor een groot deel versimpeld, maar met de komst van fintechs op de betaalmarkt worden banken steeds vaker buiten beschouwing gelaten. Over het algemeen geldt de regel voor consumenten; hoe minder gegevens er ingevoerd hoeven worden, hoe prettiger de gebruikservaring. Fintechs maken het hun missie om de consument voor zich te winnen, met P2P-betalingen als instapmoment de gebruikservaring als bindmiddel. 

Trends wereldwijd

Er is een strijd gaande tussen banken en fintechs. Banken willen consumenten behouden en zetten hierbij in op hun betrouwbare imago. Fintechs willen consumenten voor zich winnen en zetten in op gebruikservaring. Spelers als Paypal, Square en Apple Pay nemen het op tegen traditionele betaalverstrekkers, maar hoe de strijd gestreden wordt, verschilt.

In Amerika neemt P2P-app Zelle het namens onder andere grote banken Bank of America en Wells Fargo op tegen Paypal’s Venmo en met succes. Zelle had in minder dan een jaar dezelfde omzet als Venmo, terwijl Paypal bijna tien jaar lang de Amerikaanse mobiele betaalmarkt domineerde. Ook in China en India maken de fintechs succesvol hun intrede op de Chinese betaalmarkt. De banken in deze landen zijn bijna buitenspel gezet door de nieuwkomers. In Denemarken startte Danske Bank met de P2P betaalapp MobilePay en door het daverende succes van de app hebben andere Deense en Finse banken zich bij de app aangesloten.  

Waar in Amerika en Scandinavië de banken de handen ineenslaan door samen een app aan te lanceren voor P2P-betalingen, zien we in Nederland een onrustiger, concurrerend landschap. In Nederland bieden de grote banken verschillende oplossingen aan: ABN-AMRO lanceerde Tikkie, ING had TWYP en Rabobank bracht ipayou op de markt. Wellicht komt er op de Nederlandse markt net als in Denemarken een punt, waarop één van de apps het grootste succes boekt en andere banken zich erbij aansluiten.
Edward van Dooren, Consultant Strategy & Analyses

Waarom de Tikkies gedegen tegenstanders zijn van de Paypals

Met verschillende soorten partijen op de markt, is het onvermijdelijk dat er verschillende types P2P-betaaloplossingen ontwikkeld worden. Dit heeft tot gevolg gehad dat P2P-betalingen nu via twee soorten toepassingen uitgevoerd kunnen worden. Als eerst is er de optie waarbij consumenten hun bankgegevens registreren bij een derde partij die door de consumenten wordt vertrouwd zoals Paypal en daarbij de derde partij machtigen om betaalverzoeken te versturen en accepteren.

Ten tweede is er de optie om een online interface of mobiele app, zoals Tikkie of MobilePay, waarbij betaalverzoeken verstuurd en ontvangen kunnen worden. Het grootste verschil hierbij is dat bij de eerste optie zowel zender als ontvanger van het betaalverzoek aangesloten moeten zijn bij de derde partij, terwijl bij de tweede optie de ontvanger klant van een andere bank kan zijn en geen account dient aan te maken. Deze tweede optie wordt nu voornamelijk door banken en creditcard verstrekkers geïnitieerd en dat zorgt ervoor dat de strijd aanblijft tussen de traditionele financiële ondernemingen en de fintechs.

Interface en infrastructuur

Met de innovaties die de fintechs op gang brengen veranderen er twee belangrijke aspecten van P2P-betalingen. Ten eerste is dat de interface, waar consumenten nu het meest van profiteren. De P2P-betaalapps maken het zoals bovengenoemd gemakkelijker voor de consument; het bankieren zelf wordt zowat omzeild en bovendien voelen de betalingen als instant.

Het bijzondere is dat deze betalingen echter meestal nog niet instant zijn. De daadwerkelijke overboeking tussen twee banken vindt traditiegetrouw de dag erna nog plaats. Maar hier komt snel verandering in. De infrastructuur achter het mobiele betalen wordt door de recente ontwikkelingen flink op de schop genomen; instant betalingen komen eraan.

Een nieuwe markt

De komst van instant betalingen zorgen ervoor dat mobiele P2P betaalapps niet alleen interessant zijn voor consumenten die onderling geld overmaken, maar spreken hiermee een hele nieuwe markt aan. Bedrijven zullen naar verwachting flink profiteren van de directe verwerking van transacties. Zo bleek uit een recent onderzoek dat bij een betaalherinnering die in de vorm van een Tikkie werd gestuurd maar liefst zeventig procent overging tot betaling binnen één dag, wat een aanzienlijke toename is ten opzichte van traditionele betaalherinneringen. 

Met instant betalingen kunnen bedrijven hun cash management optimaliseren en profiteren van hetgeen de banken en fintechs nu om vechten: optimale klantvriendelijkheid als middel voor een sterke klantrelatie.

Een artikel van Edward van Dooren, Consultant Strategy & Analyses bij equensWorldline.