Nieuwe VR-app DBS biedt huizenkopers Hongkong virtuele tour

08 september 2017 Banken.nl 2 min. leestijd
Meer nieuws over

DBS Bank heeft een app gelanceerd die huizenkopers in Hongkong een virtuele 3D tour laat maken door woningen waarin ze mogelijk geïnteresseerd zijn. Voor de app, die de naam ‘DBS Home360’ heeft gekregen, heeft de grootbank uit Singapore samengewerkt met het Hongkongse filiaal van de wereldwijde makelaarsfranchise Century 21.

De app laat gebruikers op basis van diverse criteria, waaronder bijvoorbeeld betaalbaarheid en gewenste locatie, een voorselectie maken van de woningen die mogelijk in aanmerking komen voor aankoop. Na deze eerste selectie biedt de app gebruikers de mogelijkheid om, vanuit hun luie stoel in hun eigen huis, een 360 graden virtuele tour te maken door de geselecteerde woningen.

Indien gebruikers van de VR-app een woning zien waar ze zo enthousiast over zijn dat ze die eventueel zouden willen kopen, kunnen ze in de app op een budgetcalculator drukken om een inschatting te krijgen van de kosten van deze specifieke woning, inclusief zegelrecht (belasting bij totstandkoming contract), commissies en andere toeslagen. Zo kunnen ze gelijk ook zien of ze al dan niet in aanmerking komen voor een hypotheek, voordat ze eventueel verder contact opnemen met een bankmedewerker van DBS.

Nieuwe app DBS Bank biedt huizenkopers Hongkong virtuele tour door woningen

Royce Teo, MD & Head of Consumer Banking & Wealth Management bij DBS Bank Hong Kong, legt uit wat het idee achter de app is: “We ontwikkelden DBS Home360 als een innovatieve, interactieve en intuïtieve manier om de macht van makelaars en banken binnen het handbereik van huizenkopers te brengen.” Hij vervolgt: “Belangrijker nog, verkennende huizenkopers kunnen zich een helder beeld van het proces van het kopen van een huis vormen, van het zoeken naar woningen tot het verzenden van de hypotheekaanvraag. Met deze app, de eerste in de markt, is het kopen van een huis eenvoudig, boeiend en leuk.”

Hoewel DBS staat voor Development Bank Singapore, refereert DBS tegenwoordig graag aan zichzelf als de Digital Bank of Singapore. De nieuwe app vormt een onderdeel van de bredere inspanningen die DBS doet om mobiele en digitale technologieën in te zetten om bankieren interactiever en intuïtiever te maken voor consumenten. In 2014 kondigde DBS aan de komende drie jaar $200 miljoen te investeren in digitaal bankieren. Vorig jaar lanceerde de bank DBS Asia X, een 16.000 vierkante meter tellende innovatieruimte gevestigd in Fusionopolis, een research & development complex in Singapore.