Capgemini ondersteunde ABN Amro met Snel Bankieren

01 juli 2012 Banken.nl 3 min. leestijd

ABN Amro heeft onlangs 'Snel Bankieren' gelanceerd, waarmee klanten nog makkelijker via hun smartphone of tablet gebruik kunnen maken van bankdiensten. De Technology tak van adviesbureau Capgemini heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de realisatie van 'Snel Bankieren'.
 
Met Snel Bankieren kan je net als bij mobiel bankieren met een vijf-cijferige pincode inloggen, je saldo en laatste bij- en afschrijvingen bekijken en geld overboeken naar bekende rekeningen. De interface is vergelijkbaar met mobiel bankieren, inclusief de mogelijkheid om rekeningen te personaliseren met foto's, logo's of andere plaatjes.
 

 
ABN Amro's online strategie
Snel Bankieren pas binnen de lange-termijn online strategie van de bank. Gefaseerd wordt er gewerkt aan verbeteringen voor mobiel bankieren en internet bankieren. De eerste stap van de strategie was het creëren van de mobiel bankieren apps voor de verschillende platformen. Stap twee was de introductie van Snel Bankieren. De derde stap bestaat uit het creëren van een een nieuwe technische infrastructuur, waarbij content, data en functionaliteit  uit verschillende systemen op een persoonlijke manier aan de klant gepresenteerd kunnen worden via verschillende devices. De laatste stap wordt de focus op hybride apps (bijv. de combinatie van native apps en HTML5). Met betrekking tot de laatste stap zijn al verschillende short proofs of concepts uitgevoerd.
 
Grote impact
Volgens Jessica Niewierra, directeur internet & mobiel van ABN Amro, zal Snel Bankieren van grote toegevoegde waarde zijn voor klanten: "Voor de klanten die nog geen gebruik maakte van mobiel bankieren heeft de introductie van Snel Bankieren een even zo grote impact als voor degenen die destijds voor het eerst mobiel konden bankieren" zegt Jessica. Volgens haar is het concept voor Snel Bankieren nieuw voor Nederland, maar misschien zelfs ook wereldwijd. "We hebben het concept elders in de wereld nog niet gezien. En dan doel ik ook op visuele aspect van Snel Bankieren", zegt Jessica.
 
Luisteren naar de klant
Een belangrijke pijler tijdens de ontwikkeling van Snel Bankieren was het meenemen van de ‘voice of the customer’. ABN AMRO heeft goed geluisterd naar haar klanten. "Het waren de klanten die al gebruikmaakten van mobiel bankieren, die vaak met de suggestie kwamen om het internet bankieren eenvoudiger te maken. Ze wilde dezelfde gebruikerservaring als met mobiel bankieren", aldus Jessica.
 
Groot succes volgends de bank
ABN AMRO Snel Bankieren is volgens de bank een groot succes te noemen. In de eerste 3 weken kende Snel Bankieren al 70.000 nieuwe gebruikers (klanten die nog geen vijf-cijferige pincode gebruikte, nog geen mobiel bankieren gebruikte). "Vanaf september gaan we meer online ruchtbaarheid geven aan Snel Bankieren", aldus Jessica. Op de vraag of ze ook al een verschuiving ziet in gebruik van internet bankieren naar Snel Bankieren antwoordde Jessica: "Het is nog te vroeg om dat te constateren. Wel zien we een significant hoge en snel stijgende klanttevredenheid van Snel Bankieren."

Dit artikel is gebaseerd op een artikel van Pascal Spelier, Managing Consultant bij Capgemini. Het volledige artikel kunt u lezen op www.finno.nl, de persoonlijke blog van de auteur.