ABN AMRO en ING genomineerd voor Gouden Spreekbuis

07 november 2014 Banken.nl 3 min. leestijd

ABN AMRO, ING en de Hypotheker hebben zich volgens marktonderzoekbureau Blauw Research goed weten te profileren in de huidige hypotheekmarkt en zijn daarom genomineerd voor de De Gouden Spreekbuis. De Gouden Spreekbuis wordt toegekend aan de hypotheekverstrekker en -adviesorganisatie die in 2014 de beste ontwikkeling hebben doorgemaakt.

Nederlandse hypotheekmarkt
De Nederlandse hypotheekmarkt is weer in trek. Na jaren van crisis zorgen de lage hypotheekrente, een toenemend consumentenvertrouwen, maar ook stevige concurrentie voor de nodige beweging op de woningmarkt. Belangrijk voor hypotheekverstrekkers en hypotheekadviesorganisaties om zich in deze aantrekkende markt goed te profileren. De Gouden Spreekbuis, een initiatief van marktonderzoekbureau Blauw Research, wordt toegekend aan de hypotheekverstrekker en -adviesorganisatie die in 2014 de beste ontwikkeling hebben doorgemaakt.

Genomineerden
De genomineerde hypotheekadviesorganisaties voor de Gouden Spreekbuis zijn (in willekeurige volgorde): De Hypotheker, ABN AMRO en ING. Voor alle drie geldt dat zij zich goed hebben weten te ontwikkelen ofwel stand hebben weten te houden in het afgelopen jaar. De nominaties baseert Blauw Research op de resultaten uit de Imago Blauwdruk HypotheekDistributie 2014. Dit onderzoek biedt inzicht in de bekendheid, het imago en de voorkeurspositie van de belangrijkste hypotheekadviesorganisaties onder potentiële -en recente afsluiters. Vijf meetpunten uit het onderzoek zijn meegenomen in de berekening:

• (Ontwikkeling van) spontane bekendheid
• (Ontwikkeling van) waardering
• (Ontwikkeling van) imago
• (Ontwikkeling van) overweging
• (Ontwikkeling van) absolute voorkeur

Onderzoek

Het onderzoek Imago Blauwdruk Hypotheekverstrekkers kijkt onder andere naar de ontwikkeling die geldverstrekkers doormaken op het gebied van bekendheid, waardering, imago, overwegen en voorkeur. Daarnaast is er dit jaar wederom gekeken naar o.a.:

  • Geldverstrekker die het belang van de consument echt centraal stelt en actief uitdraagt
  • Geldverstrekker die het intermediair helpt bij het zoeken naar oplossingen voor klanten
  • Geldverstrekker die het intermediair helpt met het voeden van relevante klantgegevens
  • Geldverstrekker die de tevredenheid/nps meet onder consumenten en het intermediair en hier opvolging aan geeft.

Genomineerde hypotheekverstrekkers

De genomineerde hypotheekverstrekkers voor de Gouden Spreekbuis zijn Nationale Nederlanden, Florius en Woonfonds. Voor alle drie geldt dat zij zich goed hebben weten te ontwikkelen ofwel stand hebben weten te houden.

Voor de Performance Award zijn Obvion, Florius en ING genomineerd. Voor deze award wordt in het onderzoek gekeken naar de belangrijkste tevredenheidaspecten in de ogen van het intermediair, namelijk: tevredenheid met het offerteproces, acceptatieproces, acceptanten, beheerproces, accountmanagers en algemene informatievoorziening.

Uitreiking
In de week van 10 november presenteren de genomineerden zich aan de jury. De uitreiking van de Gouden Spreekbuizen 2014 en Performance Award 2014 vindt plaats op dinsdag 2 december in Amsterdam.