Volksbank-team legt wederom beslag op Partnership verkiezing

08 mei 2023 Banken.nl 1 min. leestijd

Het team van de Volksbank heeft voor het tweede jaar op rij de finale van de Partnership verkiezing gewonnen. Dit jaar deed een team van drie young professionals mee met een business case voor de ‘Samenlening’ – een financiering speciaal voor wooncoöperaties.

Bij de Partnership Awards – een initiatief van onder meer adviesbureau The Punchy Pack, de Erasmus Universiteit en het Impact Institute – worden deelnemers uitgedaagd om met een duurzame business case voor hun organisatie op de proppen te komen. Al met al moeten de deelnemers bewijzen dat het mogelijk is om vanuit een bedrijfsorganisatie een positieve impact te creëren met een zakelijk perspectief.

Tijdens de finale in Amsterdam presenteerden de verschillende genomineerde teams hun business cases voor een 150-koppig publiek, inclusief de jury. Naast de Volksbank, streden ook TNO, PWC, ABN AMRO, Centraal Beheer, Zilveren Kruis en Philips mee voor het eremetaal.

Uiteindelijk zou het team van de Volksbank met twee van de drie prijzen ervan doorgaan: de Best New Partnership Award én de Audience Award. De prijs bestaat uit een startkapitaal van €2.500, om de business case verder uit te werken.  

Wooncoöperatie

De winnende case van de Volksbank betrof de ‘Samenlening’ – een financiering speciaal voor wooncoöperaties (een vorm van collectief wonen). Het Volksbank-team heeft het businessplan opgesteld, omdat ze geloven dat wooncoöperaties een positieve impact hebben op het woningtekort, duurzaamheid, de hoge (huur)prijzen en de individualisering in de Nederlandse maatschappij.

Jongeren die in een wooncoöperatie willen wonen, worstelen echter met de financieringsmogelijkheden. De ‘Samenlening’ biedt hen de financiële middelen om daadwerkelijk een wooncoöperatie te realiseren. “Zo draagt de Samenlening bij aan de belofte van de Volksbank en zijn vier bankmerken: Beter voor elkaar”, aldus de Volksbank over zijn business case.