Fintech Safened versnelt klantidentificatie voor banken

04 januari 2019 Banken.nl 3 min. leestijd

Know your customer (KYC) is een belangrijk begrip in de financiële sector. De Nederlands-Britse fintech Safened ondersteunt banken bij dit doorgaans bewerkelijke proces en kan naar eigen zeggen binnen enkele minuten een nieuwe klant screenen. Daarmee verkleint het de risico’s op fraude en reputatieschade.  

Banken worden tegenwoordig steeds vaker langs de integriteits-lat gelegd. Die integriteit geldt op meerdere vlakken. Zo verwachten politiek en samenleving dat banken een integer beloningsbeleid voeren, niet investeren in dubieuze sectoren en meer algemeen een maatschappelijke rol vervullen. Het tegengaan van financiële fraude is hier ook een voorbeeld van, dat bovendien onder het vergrootglas ligt. Banken moeten fungeren als poortwachter en het financiële stelsel vrijwaren van criminaliteit als witwassen en terrorismefinanciering. Het kennen van de klant (know your customer) is een verplichting vanuit de toezichthouder.

Vijf minuten

De Nederlands-Britse fintech Safened is gespecialiseerd in geautomatiseerde screening van nieuwe klanten en daarmee voorziet het in een oplossing van een reëel probleem. Handmatig screenen is een arbeidsintensief proces, bovendien vatbaar voor fouten. Tegenover e-business platform Emerce zegt commercieel directeur Krik Gunning: “Wij stellen banken in staat om klanten binnen vijf minuten een rekening te laten openen via hun smartphone. We zorgen ervoor dat de bank voldoet aan alle wettelijke vereisten van know your customer (KYC) en tegelijkertijd fraude minimaliseert. Je zou kunnen zeggen dat Safened een soort uitsmijter is die goedbedoelende personen binnenlaat en boeven buiten houdt.”

Het gaat goed met Safened. Inmiddels zijn er vestigingen in Amsterdam, Londen, New York en Barcelona en kijkend naar het aantal openstaande vacatures kunnen ze de vraag naar hun diensten nauwelijks bijbenen. Het bedrijf kwam in een stroomversnelling nadat de Duitse challenger bank N26 vorig jaar klant werd. Door de samenwerking stond Safened ineens in zeventien Europese landen op de kaart, waarna de geest uit de fles was. 

Accenture Innovation Awards

Safened kreeg nog publiciteit extra doordat het werd verkozen tot winnaar in de categorie ‘Finance’ tijdens de Accenture Innovation Awards. “De AIA heeft ons veel positieve publiciteit opgeleverd én concrete kansen met grote nieuwe klanten. De belangrijkste les is dat wij eindeloos kunnen praten over hoe mooi ons product is, maar dat het heel belangrijk is om de essentie in één minuut uit te kunnen leggen. De jury heeft aangegeven dat de professionaliteit van Safened en de recente groei en ontwikkeling de doorslag hebben gegeven om Safened tot winnaar uit te roepen”, aldus Gunning tegen Emerce.