Klarna ondersteunt nu ook Bunq via directe API

17 december 2018 Banken.nl 3 min. leestijd

De Zweedse betaalprovider voor webshops en websites Klarna voegt Bunq toe aan het lijstje ondersteunde banken. De integratie wordt mogelijk via een directe API. Bunq-gebruikers moeten op die manier profiteren van een verbeterde klantervaring tijdens online shoppen. Het is een sprekend voorbeeld van PSD2 in de praktijk.

Klarna timmert al vele jaren stevig aan de weg. Het bedrijf werd opgericht in 2005 door drie Zweedse studenten van de Stockholm School of Economics. Een tijd waarin online shoppen in opkomst was, maar zeker nog niet zo ingeburgerd als nu. Wie met een eigentijdse bril terugblikt op die periode zal waarschijnlijk schrikken van de customer journey. Die is door de jaren heen sterk verbeterd, mede door de opkomst van grote online platformen als Amazon en Alibaba. Een belangrijk onderdeel van de customer journey is het betaalgedeelte. Hoe eenvoudig is het voor een consument om af te rekenen? Dat is waar Klarna zich in heeft gespecialiseerd.

Frictieloze betaalervaring

Een goede customer journey zorgt dat consumenten soepel een aankoop kunnen doen in een webshop en liefst daarna ook weer terugkeren. Juist omdat het de vorige keer allemaal zo soepel verliep. Met de komst van PSD2 wordt het voor betaalproviders steeds toegankelijker om een soepele koppeling op te zetten met banken. En dat is waar PSD2 uiteindelijk ook voor bedoeld is: innovatie in de betaalmarkt aanwakkeren ten gunste van de consument. De koppeling die Klarna en Bunq nu leggen geeft Bunqers (zoals gebruikers van Bunq ook wel genoemd worden) naar eigen zeggen een frictieloze betaalervaring bij webshops die werken met Klarna. Specifiek voor consumenten die webshops bezoeken via de smartphone.

De koppeling tussen Klarna en Bunq krijgt gestalte in de vorm van een API, een ‘Application Programming Interface’. API’s zijn een soort digitale tolken tussen computersystemen van verschillende bedrijven. Ze zorgen ervoor dat deze systemen met elkaar kunnen communiceren zonder dat daar menselijk handelen voor nodig is. In een wereld waarin alles ‘interconnected’ is zijn API’s feitelijk onmisbaar. Zo ongeveer elke (nuttige) app op een smartphone werkt met behulp van API’s. Daarbij is het natuurlijk wel zaak dat die systemen niet afgeschermd worden. En daar komt PSD2 om de hoek kijken, de wetgeving die voorschrijft dat banken hun systemen verplicht open moeten stellen aan derden als ze daarom vragen. Een formele inwerkingtreding in Nederland laat voorlopig echter nog steeds op zich wachten.

Nieuwe standaard

Klarna en Bunq spreken van een nieuwe standaard van online mobiel betalen, ontwikkeld vanuit een mobile first-gedachte. Henrique Di Lorenzo, New Growth Partnerships Manager van Klarna, zegt: “Met deze nieuwe directe API-integratie zetten we de standaard voor een smooth betaalervaring voor mobiele online shoppers. Voor ons is deze integratie hét voorbeeld van hoe samenwerking met banken de gebruikerservaring kan optimaliseren. We nodigen bij deze daarom alle andere banken uit om met ons samen te werken om ook zo’n optimale gebruikerservaring neer te zetten.”