ABN AMRO: Hulp klanten bij betalingsproblemen

08 juli 2013 Banken.nl 3 min. leestijd

ABN AMRO neemt pro-actief contact op met klanten met betalingsproblemen om hen bewust te maken van de risico’s en in overleg met hen te zoeken naar oplossingen. In dat kader heeft ABN AMRO in de afgelopen maanden een groot aantal klanten telefonisch benaderd en schriftelijk geïnformeerd.

ABN AMRO kent grootste aantal wanbetalers

1,6% van de hypotheekklanten van ABN AMRO hebben op dit moment een betalingsachterstand van enkele weken tot drie maanden. ABN AMRO heeft een hypotheekportefeuille van circa 950.000 hypotheken, dus concreet komt dit neer op zo’n 15.200 hypotheken in achterstand. Volgens de bank herstelt 95% hiervan weer binnen zes maanden. 6.600 klanten hebben op dit moment een hardnekkige achterstand van meer dan 90 dagen. In absolute aantallen heeft ABN AMRO hiermee het grootste aantal wanbetalers van ons land. De overige grootbanken bezetten de rest van de top 4 in een onlangs door de Volkskrant uitgevoerd onderzoek. Rabobank 5.500, ING 5.400 en SNS 3.400. 

Oude prijsvechters hebben grootste percentage wanbetalers in portefeuille

Percentueel komen de cijfers van ABN AMRO uit op 0,7% van hun totale portefeuille. Ter vergelijking bestaan bij Rabobank, ING en SNS, respectievelijk 0,5%, 0,9% en 1,7% van hun portefeuille uit wanbetalers. In deze vergelijking van de Volkskrant komen voornamelijk de portefeuilles van de oude prijsvechters als ELQ, Sparck en DSB met percentages van respectievelijk 12%, 12% en 5% slecht uit de bus.

ABN AMRO: Klant waardeert aanpak

Volgens de ABN AMRO waarderen klanten de aanpak van de bank. De bank richt zich in eerste instantie op het gezond maken van de financiële situatie van de klant zodat de achterstand kan worden opgelost. ABN AMRO adviseert klanten zo vroeg mogelijk contact op te nemen met de bank en niet te wachten tot er al een (vaak dan onherstelbare) achterstand is ontstaan. Hoe sneller de bank wordt geïnformeerd, hoe beter de klant kan worden geholpen, aldus de ABN AMRO.

Vereniging Eigen Huis zeer kritisch op banken

Vereniging Eigen Huis (VEH) presenteerde onlangs juist een onderzoek waaruit naar voren kwam dat veel huiseigenaren, die achterlopen met het betalen van hun hypotheeklasten, ontevreden zijn over de manier waarop ze bij hun bank terechtkunnen voor goede raad en andere hulp. Eigen huis deed onderzoek naar de ervaringen van ruim 300 huizenbezitters met in totaal 27 geldverstrekkers. 50% van deze groep geeft zijn bank de waardering 'zeer slecht'; 25% komt niet hoger dan 'slecht'.

“Ergernis ontstaat vooral als de bank in een reactie alleen maar wijst op de boeterente bij te late betaling of op de hypotheekvoorwaarden. Sommige huiseigenaren ervaren dat het bijna onmogelijk lijkt om een antwoord te krijgen”, aldus de VEH. 15% is tevreden over de wijze waarop de bank naar hun problemen luistert en met passende adviezen en oplossingen komt. “Soms biedt een tijdelijke rentepauze de ruimte om een betalingsachterstand in te lopen, soms ligt de oplossing in het verlagen van de maandlasten door de hypotheek over te sluiten naar een gunstiger rentetarief”, aldus de VEH.