ING: Social media maakt Public Relations belangrijker

03 juni 2013 Banken.nl

Door de opkomst van social media is het PR model fundamenteel veranderd en is PR nog belangrijker geworden. PR professionals kunnen met social media direct hun doelgroep bereiken, zonder tussenkomst van een journalist. De snelheid van nieuwsverspreiding hoger, het bereik groter en zijn zowel PR professionals als journalisten meer en sneller gaan publiceren. PR professionals vinden social media nog lang niet altijd een betrouwbare bron van informatie (44%), terwijl een meerderheid van de journalisten en bloggers (63%) het wel een betrouwbare bron vindt. Fact checking is en blijft erg belangrijk, maar het gebruik van social media zorgt voor een dilemma: zo snel mogelijk onjuiste informatie delen of (te) laat correcte informatie delen? Van de journalisten en bloggers geeft 76% aan dat fact checking door de komst van social media nu minder zorgvuldig gebeurt. Dit blijkt uit een onderzoek van Social Embassy in opdracht van ING Nederland onder PR professionals en journalisten.

ING - PR model

Social media gebruik PR professional versus journalist
Social media zijn voor 88% van de PR professionals een vast onderdeel van de middelenmix en een manier om geïnteresseerden te bereiken. Een ideale mix bestaat niet maar is sterk afhankelijk van onder andere de boodschap, doelgroep en doelstelling. Social media is voor PR professionals het kanaal voor dialoog en het vergroten van bereik van de boodschap. De traditionele middelen zijn meer geschikt voor zenden en informeren. Journalisten gebruiken social media vooral om hun bereik te vergroten en nieuws te verspreiden, zo blijkt uit het onderzoek. Tegelijkertijd zijn social media voor meer dan de helft van de ondervraagde journalisten de belangrijkste bron van informatie (53%). Zo blijven zij op de hoogte van wat leeft bij de consument, van het nieuws van organisaties en kunnen ze desgewenst de dialoog aangaan. De overgrote meerderheid (86%) vindt dat PR professionals en woordvoerders social media beter kunnen benutten dan zij nu doen.

ING - PR en social media

Afzender bepaalt betrouwbaarheid social media
44% van beide groepen vindt social media een betrouwbare bron van informatie. Maar, zo stellen beide groepen: Vooral de afzender van een bericht bepaalt of het betrouwbaar is of niet. Feiten checken blijft dus een must, iets wat door de snelheid van social media minder zorgvuldig wordt toegepast, zegt 76% van de journalisten. Als eerste het nieuws verspreiden, is nu vaak belangrijker dan het checken van de bron van het nieuws. Dat gebeurt mogelijk in updates van het bericht in een later stadium. Daarnaast is de afzender van berichten in social media steeds vaker de consument die zich eigenlijk niet laat beperken door hoor en wederhoor.

Snellere nieuwsverspreiding door social media
Vrijwel alle PR professionals (94%) en journalisten (97%) zien dat nieuws sneller verspreid wordt door social media. Nieuws verschijnt volgens journalisten tegenwoordig vaak als eerste op social media. Berichten van getuigen verspreiden zich razendsnel via Twitter wat voor een sneeuwbaleffect zorgt. Vroeger belde de pr professional de krant, tegenwoordig deelt hij of zij nieuws gelijk via social media. Journalisten kunnen met social media ook meer berichten plaatsen, niet alles hoeft de krant of televisie te halen. Door publicatie van korte berichten kunnen ze tevens hun expertise claimen, komen er meer relevante volgers bij en neemt het kwalitatieve bereik toe.

Rol social media groeit
Beide groepen verwachten dat de rol van social media in de toekomst groter wordt, mede doordat de jongere generatie opgroeit met social media en hiermee vertrouwd is. Daarnaast komen er initiatieven waarbij verdieping, meer duiding en achtergrondinformatie centraal staan. Ook de snelheid en daarmee de betrouwbaarheid van social media zal in de toekomst een belangrijke rol blijven spelen.

Meer over ING
Profielpagina
ING
ING is een partner van Banken.nl