Consumentenbond: Pinkosten buiten EU niet transparant

12 maart 2013 Banken.nl

Bij pinnen in het buitenland komen consumenten regelmatig voor ongename verassingen te staan. Zowel de wisselkoers als de bijkomende kosten zijn voor consumenten vaak onduidelijk, aldus de Consumentenbond.

Wisselkoers en kosten onduidelijk voor consumenten

De actuele wisselkoers bepaalt voor een belangrijk deel wat er uiteindelijk wordt afgeschreven. Voor consumenten is vaak niet helder hoe deze wisselkoers tot stand komt en wat de actuele koers is. Ook zijn niet alle banken duidelijk over de koersopslag die ze berekenen. Deze ligt doorgaans bij creditcards hoger dan bij betaalpassen. Het verschil tussen €500 pinnen met een bankpas en een creditcard kan oplopen tot €30, zo stelde de Consumentenbond vast bij een steekproef met geldopnames in Singapore, Maleisië en Thailand.

Ook de bijkomende kosten die consumenten moeten betalen bij het opnemen van geld buiten de Eurozone zijn voor consumenten vaak onduidelijk. Het onderzoek laat zien dat reizigers pinnen in een oerwoud van onduidelijke wisselkoersen en extra opnamekosten. 

De gastbank rekent kosten voor het opnemen van het geld. De voorwaarden hiervan zijn voor de klant vaak niet inzichtelijk. Daarnaast berekent de eigen bank opnamekosten. Dit is meestal goed te vinden in de productvoorwaarden van de betaalrekening of creditcard, maar consumenten zijn zich hier niet altijd van bewust. Zowel de kosten die de gastbank berekent als de kosten van de eigen bank verschillen per bank en bedragen soms een percentage en soms een vast bedrag.

Consumentenbond: Pinautomaat is buiten Eurozone gokautomaat

Bart Combée, directeur Consumentenbond : 'Een pinautomaat buiten de Eurozone heeft wat van een gokautomaat: je weet niet goed hoeveel je er uiteindelijk aan kwijt bent, maar wel dat hij je extra geld kost.'

Nieuws

×