ABN AMRO partner Slimste Binnenstad van Nederland

16 januari 2015 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel

Vanaf 15 januari kunnen gemeenten zich kandidaat stellen voor de innovatieve eretitel van ‘Slimste Binnenstad van Nederland’. Uit de verkiezing zal blijken welke binnenstad de beste visie en de beste plannen heeft om beschikbare data te gebruiken voor het aantrekkelijker, veiliger en schoner maken van de binnenstad en om burgers en bezoekers te helpen met nieuwe digitale diensten. ABN AMRO is partner van het onderzoek en de verkiezing.  

Gemeenten maken steeds meer gebruik van data en technologie om de leefbaarheid van de stad te optimaliseren. Denk aan sensoren om te besparen op vuilcollectie en waterbeheersing, aanbieden van een wifi infrastructuur, parkeerbegeleiding en ‘meedenkende’ lantarenpalen.

Onder de titel de ‘Slimste Binnenstad van Nederland’ wordt in een onderzoek gekeken naar het lange termijn beleid van gemeenten op dit vlak en naar de concrete projecten die hier uit voortvloeien.

De slimste binnenstad

Smart Data City

Het onderzoek en de verkiezing worden georganiseerd door Smart Data City, een collectief van marktpartijen dat wordt ondersteund door netwerkpartners uit de (semi)overheid (*).  

Op donderdagmiddag 15 januari 2015 wordt de start voor de verkiezing aangekondigd. Dat gebeurt tijdens de kick-off van ‘Het jaar van de Ruimte’ in de Beurs van Berlage, een initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

De verkiezing

Geïnteresseerde gemeenten kunnen bij Smart Data City (redactie@smartdatacity.org) terecht voor meer informatie en aanmelding. De verkiezing staat open voor alle binnensteden in Nederland.

Na sluiting van de aanmeldingsperiode volgt een analyse waarin de genomineerde gemeenten worden getoetst op een uitgebreide lijst van criteria. De tien gemeenten die het beste uit deze analyse komen, gaan door na de finale.

In de finale gaan de vertegenwoordigers van de betreffende gemeenten in gesprek met een deskundige jury en wordt bepaald wie de winnaars zijn. Er zijn twee categorieën:
‘Beste Operationeel plan voor Smart City’ en ‘Beste Smart City Visie’.

(*) Het collectief van marktpartijen bestaat uit: ABN AMRO, Accenture, Cisco, i3, Intel, 4me, MicroStrategy met als ondersteunende netwerkpartijen Digitale Steden Agenda, Geonovum, Jaar van de Ruimte, Provincie Noord-Brabant en Reap.