Revolut verdubbelt Financial Crime-afdeling vanwege toenemende fraude

01 november 2023 Banken.nl 1 min. leestijd
Meer nieuws over

Het afgelopen jaar ging er alleen al in het Verenigd Koninkrijk meer dan £1,12 miljard verloren aan fraude. Om deze negatieve trend tegen te gaan heeft Revolut het aantal medewerkers van de Financial Crime-afdeling verdubbeld in vergelijking met 2021. Al met al houdt meer dan een derde van het personeel van de online bank zich bezig met het bestrijden van fraude en andere vormen van financiële criminaliteit.

Wat Revolut betreft speelt de menselijke intelligentie bij de detectie en preventie van fraude een cruciale rol, naast het gebruik van geavanceerde technologie en AI. De online bank stelt de groeiende dreiging van fraude te willen bestrijden met een 360 graden-aanpak.

En die aanpak lijkt zijn vruchten af te werpen. Revolut claimt het afgelopen jaar meer dan £200 miljoen aan potentiële fraude bij zijn klanten te hebben voorkomen, ondanks een toename van 100% in het retailtransactievolume ten opzichte van het vorige jaar.

Revolut verdubbelt Financial Crime-afdeling vanwege toenemende fraude

“We zien dat er steeds meer fraude wordt gepleegd door geavanceerde, reorganiseerde en meedogenloze netwerken van criminelen die onze klanten voornamelijk via socialmediaplatformen benaderen”, legt Aaron Elliot Gross (Head of Financial Crime and Fraude bij Revolut) uit. “Ze gebruiken vaak social engineering-technieken (zoals romantische- of beleggingsfraude) om hen te overtuigen betalingen te doen.”

Om criminelen een stap voor te blijven, investeert Revolut flink in toptalent op dit gebied, inclusief deskundigen op het gebied van financiële misdaad, getalenteerde datawetenschappers en eerstelijnsmedewerkers om ondersteuning te bieden aan klanten die het slachtoffer zijn geworden van fraude. Sinds de beleidskeuze stelt de online bank meer dan 77.000 sollicitaties te hebben ontvangen voor de invulling van zijn FinCrime-functies.

“We blijven ook investeren in geavanceerde AI-technologie om ongebruikelijke betalingsactiviteiten te detecteren en onze klanten te beschermen”, aldus Gross.