Alpina opent communicatiekanalen voor doven en slechthorenden
Om het leven van doven, slechthorenden en mensen met een spraakbeperking gemakkelijker te maken, heeft Alpina de Tolkcontact Telefonie van Berengroep in gebruik genomen. Via het programma kunnen klanten van Alpina, die in bovengenoemde doelgroep vallen, zelf kiezen hoe zij communiceren: in gebarentaal, spraak óf tekst.
Het financieel adviesbureau stipt aan dat doven, slechthorenden en mensen met een spraak- of taalbeperking volgens de wet recht hebben op een gelijkwaardige behandeling. Desondanks zou men in de praktijk dagelijks tegen problemen aanlopen als het gaat om toegang tot informatie en communicatie. Denk bijvoorbeeld aan een intercom bij de deur of een uitlegvideo op YouTube.
Problemen die voor Alpina-klanten binnenkort tot het verleden horen. Met een druk op de knop op de website kan men ervoor kiezen om – zonder extra kosten –via een tolk, met gebarentaal of met tekstondersteuning te bellen met de financieel dienstverlener.
“Wij hebben inclusie en innovatie hoog in het vaandel staan”, legt Marc Dics (Directeur Online bij Alpina) uit. “Daarnaast wil Alpina al haar klanten gewoon goed bedienen, of dat nou online, aan de telefoon of dichtbij en persoonlijk in de winkel is.
Laatste zetje
Vanuit Berengroep wordt enthousiast gereageerd op het feit dat de eerste financiële dienstverlener hun communicatietool in gebruik neemt. Berengroep-voorlichter Maaike van der Hagen legt uit dat de maatschappelijke discussie over inclusie en toegankelijkheid nog relatief jong is.
“De wet die de Nederlandse Gebarentaal erkent, is bijvoorbeeld pas in 2021 ingevoerd ondanks een jarenlange lobby van onze kant.” Van der Hagen vermoedt dat de corona-uitbraak en de daarbij horende roep om een tolk tijdens de persconferenties het laatste zetje zullen geven naar een definitieve wetsinvoering.