Hoe overwinnen financieel dienstverleners obstakels voor embedded finance?

01 september 2022 Banken.nl 6 min. leestijd

Embedded finance, het aanbieden van financiële diensten op de platformen van niet-financiële aanbieders, biedt grote kansen voor banken en financiële dienstverleners. Door het leveren van betaaldiensten, leningen of verzekeringen via de platformen van derden worden snelle transacties en nieuwe verdienmodellen mogelijk gemaakt, zonder extra marketingkosten. Banken en financiële instellingen met verouderde technologie staan echter voor een grote uitdaging. Dit vormt namelijk een obstakel voor de koppeling met die partijen. Hoe kunnen low-code platformen helpen dit obstakel te overwinnen? 

Het bieden van een geweldige gebruikerservaring voor digitale bank- en verzekeringsdiensten stond de afgelopen jaren centraal in de aanval van veel fintechs op de gevestigde orde. Verschillende uitdagers zijn erin geslaagd klanten voor zich te winnen door met aantrekkelijke apps een moderne merkidentiteit op te bouwen. Veel financiële dienstverleners hebben hiervan geleerd en bieden nu ook aantrekkelijke, en gebruiksvriendelijke cross-channel klantportalen met een breed scala aan (vernieuwende) diensten met toegevoegde waarde.

Nieuwe partnerschappen als strategie

Embedded finance richt zich op de samenwerking met andere aanbieders om marktaandeel te winnen. De diensten van financieel dienstverleners worden naadloos geïntegreerd in bestaande handels- en dienstenplatformen. Neem bijvoorbeeld het Nederlandse Alicia dat met ‘embedded insurance’ verzekeringen aanbiedt aan freelancers via platformen van derden. In sommige gevallen is het proces zo geoptimaliseerd dat de klant niet eens merkt dat hij net klant van een bank of verzekeraar is geworden. De dienst is volledig geïntegreerd in de site van bijvoorbeeld een handelaar of dienstverlener.

Paul Higgins, Mendix

Als de klant besluit om via die derde partij een product te kopen krijgt hij betalingsmogelijkheden aangeboden, maar misschien ook een kredietofferte. De bank die het krediet aanbiedt is daarbij voor de klant soms niet eens van belang. De klanten hoeven geen eigen app te downloaden of in te loggen bij hun bank, alles vindt plaats op de site van het partnerbedrijf. De eigen bankdiensten moet echter flexibel genoeg zijn om geïntegreerd te kunnen worden in de applicaties en websites van derden.

Groot groeipotentieel embedded finance-markt

In een vorig jaar gepubliceerd onderzoek stelde Juniper Research vast dat de wereldwijde markt voor embedded finance in de komende vijf jaar meer dan verdrievoudigd wordt, en  meer dan 138 miljard USD zal bedragen in 2026. Verwacht wordt dat de helft van dit bedrag zal bestaan uit embedded finance-initiatieven. In een gezamenlijke studie van de Solarisbank en het Handelsblatt Research Institute wordt de wereldwijde markt voor embedded finance op meer dan 230 miljard euro geraamd. Dit alles laat zien dat hier een enorm potentieel ligt.

API's vormen de technische basis

Om dat potentieel te benutten is snelle en veilige uitwisseling van data tussen de verschillende partijen nodig. Dit vraagt om flexibele IT-toepassingen en vooral interfaces: API's (Application Programming Interfaces) zijn het bindweefsel in de digitale ecosystemen van banken en maken het delen van informatie met andere apps mogelijk.

Terwijl het aanbieden van een API met een beperkte functie voor de meeste banken geen grote technische uitdaging is, neemt de complexiteit en ontwikkeltijd exponentieel toe als meerdere API's worden gebundeld in een zogenaamde product-API. Dit is al snel het geval als een nieuwe integratie in staat moet zijn om bijvoorbeeld een rekening te openen, KYC-, AML- en kredietcontroles uit te voeren, de juiste kredietvoorwaarden te bepalen en deze voorwaarden ten slotte samen te vatten in een offerte. 

Low-code platformen kunnen deze complexiteit wegnemen en de creatie en het beheer van API's versnellen en vereenvoudigen. De API's kunnen worden opgebouwd als samen te stellen bouwblokken waarmee het eenvoudiger wordt om functies te hergebruiken en variaties aan te brengen voor bijvoorbeeld verschillende regio’s.

Er is geen diepgaande programmeerkennis nodig om met low-code platformen te werken. Apps en diensten kunnen worden ontworpen en gebouwd binnen een drag-and-drop omgeving. Op die manier werken IT-collega’s en domeinexperts, vaak met externe consultants, samen aan apps en diensten om die steeds verder te verbeteren.

Nieuwe mogelijkheden voor efficiënte gegevensuitwisseling

Verder maakt het gebruik van een data hub veilige en privacyvriendelijke koppeling en uitwisseling tussen interne databestanden, data uit de apps van partners en andere externe data mogelijk. De veiligheidsnormen van de financiële instelling worden daarbij altijd gewaarborgd. Zo kan een aanbieder bijvoorbeeld snel en eenvoudig nagaan welke aanbiedingen aan de klant worden getoond binnen een partner-app of hoe de klant moet worden aangesproken. Bovendien kan een data hub ook inzicht bieden in wie welke data gebruikt en met welke reden. Dit is niet mogelijk met conventionele API-normen.

Geen rem op innovatie

Met de inzet van low-code zijn er geen grenzen aan de koppelingen met partners en is het mogelijk in hoog tempo nieuwe innovatieve diensten te ontwikkelen. Kunstmatige intelligentie en machine learning kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt om gericht producten aan klanten aan te bieden, of om hen efficiënt door het onboarding-proces te leiden. Tekstherkenning en documentverwerking maken het mogelijk om efficiënter te werken met scans van papieren documenten. En beeld- en videoherkenning kunnen worden gebruikt bij inspecties van activa, bijvoorbeeld om de locatie en de echtheid van een geleased product te verzekeren en te verifiëren. 

Met low-code wordt de tijd van idee tot realisatie verkort van maanden en jaren tot dagen en weken. Ingebouwde beveiligingschecks zorgen voor een consistent hoog beveiligingsniveau, terwijl verbeteringen aan de gebruikerservaring snel kunnen worden doorgevoerd. Hierdoor kunnen banken snel reageren op veranderende marktomstandigheden, en aan klanten een optimaal verbonden digitale gebruikerservaring bieden op al hun apparaten, waaronder wearables, IoT en VR, en in het geval van embedded finance, via partners in een snelgroeiend digitaal ecosysteem.

Een artikel van Paul Higgins (Industry Lead voor de Banking & Financial Services industrie bij Mendix).