Britse toezichthouder vereenvoudigt data delen middels regelwijziging
Britse open banking startups zijn verheugd met de beslissing van de Financial Conduct Authority (FCA) om de ’90-dagenregel’ te wijzigen. Voorheen moesten consumenten elke 90 dagen – en voor elk bedrijf en platform apart – hun toestemming geven voor het delen van hun financiële gegevens.
Een proces dat door eenieder – de toezichthouder, consumenten en open banking startups – als een repetitief en omslachtig proces werd gezien. Hoewel de wetswijziging vasthoudt aan de 90-dagen cyclus, kunnen consumenten binnenkort middels één algehele knop toestemming geven voor het delen van hun data aan alle bedrijven en platformen tegelijkertijd. De nieuwe regel gaat eind maart van 2022 in.
Volgens Nordigen-CEO Rolands Mesters heeft deze “kleine” verandering ervoor gezorgd dat de Britse open banking-sector ineens “oneindig veel waardevoller” is geworden. “De vorige 90-dagenregel was gewoonweg vervelend – alsof je om de 90 dagen zonder geldige reden wordt afgesloten van je eigen telefoon.” Britse experts verwachten dan ook dat open banking de aankomende tijd een vogelvlucht zal nemen in het Verenigd Koninkrijk.
Een essentieel onderdeel
Open banking wordt door velen gezien als een essentieel onderdeel voor de toekomst. Eyal Sivan, Head of Open Banking bij Axway, legt uit: “Banken hebben niet echt de keuze omdat mensen de nieuwe digitale ‘experiences’ nu eenmaal willen.”
Sivan doelt daarmee op de integratie tussen verschillende service providers en geeft een helder voorbeeld: “Het tegelijkertijd kunnen zien van Google Maps binnen mijn taxi-app terwijl die app contact heeft met PayPal, die vervolgens de rekening betaalt.” Sivan waarschuwt echter dat data delen altijd veilig moet gebeuren.