Waarom voetbalclubs kiezen voor alternatieve sponsormethodes

04 november 2021 Banken.nl 2 min. leestijd
Meer nieuws over

Je kunt je er vandaag de dag bijna niks meer bij voorstellen, maar er was een tijd dat de Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond (KNVB) voetbalclubs verbood om een sponsor op de borst te dragen. Volgens de bond had commercie geen positieve invloed op het voetbal en daardoor mochten bedrijven uit de regio hun huisstijlelementen louter aan de uiteindes van de velden bevestigen.

Na lang wikken en wegen kwam daar aan de vooravond van Eredivisie-seizoen 1982/1983 verandering in. Sindsdien is er een hoop veranderd en is sponsoring een essentieel onderdeel binnen het mondiale topvoetbal. Het is zelfs zo revolutionair, dat clubs steeds vaker op zoek gaan naar alternatieve sponsormethodes.

Crypto

Een van de meest moderne en recente methoden die zijn toegevoegd aan de bestaande methodes, is het sponsoren door middel van cryptovaluta. In de zomer van 2021 was het Anycoin Direct uit Veghel die zich verbond aan provinciegenoot PSV. Bijzonder aan deze samenwerking? Het bedrijf betaalt de Eindhovense voetbalclub niet in reguliere valuta uit, maar in cryptomunten. Daarmee is de Eredivisionist een absolute voorloper in de eigentijdse voetbalwereld.

Waarom voetbalclubs kiezen voor alternatieve sponsormethodes

Bij de perspresentatie gaf Frans Janssen, die opereert als commercieel directeur bij PSV, te kennen dat hij altijd perspectief ziet in innovatieve projecten. Hij onderstreepte met name de kansen die cryptomunten met zich meebrengt en het feit dat de samenwerking perfect past in het straatje van de club.  

Andere clubs

Hoewel PSV de eerste club is die zich daadwerkelijk laat uitbetalen in crypto, waren de Eindhovenaren zeker niet de eerste BVO in Europa die zich verzekerde van de diensten van een verstrekker van crypto currencies. Ook Ajax, Club Brugge, AZ en Sparta Rotterdam sloegen de handen ineen. Club Brugge liet haar sponsor zelfs op de mouw borduren. Geloofd wordt dat de cryptomunt de toekomst heeft en door er tijdig in te stappen, hopen voetbalclubs een streepje voor te hebben op de concurrentie.