Nieuwe online bank FIBR richt zich op Europese mkb

20 oktober 2021 Banken.nl 3 min. leestijd

Nederland (en Europa) is een bank rijker: FIBR. De nieuwe digitale bank richt zich specifiek op het mkb in Europa. FIBR hoopt zich, ten opzichte van zijn concurrentie, te onderscheiden door de stabiliteit van een bank te combineren met de wendbaarheid en technologie van een fintech.

Vanuit het hoofdkantoor in Nederland verzorgt FIBR leningen aan het midden- en kleinbedrijf in Europa. Het is de daarbij de bedoeling dat ondernemingen via FIBR’s nieuwe technologieplatform toegang krijgen tot financieringen van plaatselijke kredietverstrekkers (zoals Creditshelf in Duitsland). De nieuwe online bank heeft momenteel zeven kredietverstrekkers in het proces van onboarding, die leningen verzorgen voor klanten in Nederland, Duitsland, Finland, Spanje, Ierland en het Verenigd Koninkrijk.

De volgende stap in FIBR’s toekomststrategie is dat Europese kredietverstrekkers in de nabije toekomst hun groei met FIBR’s platform verder versnellen via een geïntegreerde suite van modulaire software voor bijvoorbeeld betalingen, kredietadministratie en funding-as-a-service.

Nieuwe online bank FIBR richt zich op mkb

De nieuwe bank leent tevens ook rechtstreeks aan het mkb in de vorm van bedrijfsleningen en werkkapitaalfinanciering (voorafgaande aan de lancering heeft FIBR al voor €20 miljoen aan leningen uitstaan bij meer dan 175 ondernemingen in het Verenigd Koninkrijk en Nederland). Ook is het mogelijk voor Nederlandse en Duitse klanten om hun spaargeld bij de online bank onder te brengen. FIBR wil deze spaaroptie in 2022 ook aanbieden aan Britse spaarders.

Bank voor 99% van de ondernemingen

“Maar liefst 99% van alle bedrijven in Europa behoren tot het mkb en zij spelen een cruciale rol bij het economisch herstel en het scheppen van banen na de pandemie”, legt de bank uit. “Historisch gezien is het voor ondernemers niet gemakkelijk om snel en betaalbaar krediet te bemachtigen. Ervoor zorgen dat deze bedrijven goed gefinancierd zijn, staat centraal in de missie van FIBR, waarmee FIBR haar rol wil pakken in het economische herstel na de pandemie.

Ex-Pave en ex-Goldman Sachser Oren Bass is sinds mei 2020 de CEO van FIBR en verantwoordelijk voor de samenstelling van het topmanagement van de bank. Volgens Bass heeft het FIBR-team ervaring op het gebied van ondernemerschap, technologie, non-bancaire leningen en waren zij tevens medeoprichters van fintechs zoals New10, Revolut, Zopa en Starling.

‘Best of both worlds’

“Duizenden mkb-bedrijven in Europa hebben de afgelopen twintig maanden onder flinke druk gestaan en zij hebben financiering nodig om weer te kunnen groeien”, legt Bass uit. “ Spaarders willen hun geld veilig onderbrengen en steun geven aan bedrijven die de ruggengraat van de samenleving vormen. De missie van FIBR is om bij te dragen aan het succes van deze mkb-ondernemingen zodat de Europese economie zich kan herstellen.”

“Wij starten met kredietproducten omdat de vraag daar het hoogst is. Onze aanpak verschilt van die van andere banken. Zo hebben we onze gezamenlijke expertise ingezet om een sterke en stabiele bank op te bouwen met de technologie en wendbaarheid van een Fintech. Met onze ‘best of both worlds’ denkwijze kunnen we onze sterke financiële positie inzetten, zowel direct als indirect, waardoor we onze klanten sterker maken en snel reageren op de veranderende behoefte van de markt”, besluit Bass.