ING leert kinderen op basisschool programmeren

24 september 2020 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Samen met non-profitorganisatie JINC maakt ING kinderen al op jonge leeftijd digitaal vaardig. Dat doen zij door de verspreiding van het leerprogramama Digitale Vaardigheden op basisscholen. Het ING Nederland fonds neemt de financiering van dit programma op zich. Afgelopen dinsdag stond de ontwikkeling van digitale vaardigheden centraal, op een dag die voor de gelegenheid is omgedoopt tot DigiDinsdag.

Wanneer men het heeft over ‘meerdere talen spreken’ hoeft dat niet per se over Engels, Frans of Duits te gaan. Het spreken van computertalen is in potentie minstens zo waardevol en zal alleen nog maar meer waard worden. Bovendien stelt het mensen van verschillende nationaliteiten in staat om elkaar te begrijpen zonder dat zij dezelfde menselijke taal spreken. “Softwareontwikkeling zou verplicht moeten zijn op school”, zei Apple-topman Tim Cook dan ook, toen hij enkele jaren terug in Nederland was. 

Kinderen leren programmeren is iets waar zowel de kinderen als de maatschappij iets aan heeft. Het ING Nederland fonds – de maatschappelijke arm van ING – ondersteunt daarom al vanaf de pilotfase het lesprogramma ‘Digitale vaardigheden’, ontwikkeld door JINC en FutureNL. JINC brengt dit programma naar de scholen, specifiek scholen die gevestigd zijn in wijken met een sociaal-economische achterstand. 

Al in de groepen 5 en 6 maken de kinderen op een speelse manier kennis met programmeren. Hierbij leren ze over de taal, over algoritmes en over automatisering. Dit gebeurt deels door ‘standaard’ docenten, al zal er maar een klein groepje zijn dat hier zelf ook mee uit de voeten kan. Zij worden daarom aangevuld met professionals uit het bedrijfsleven. 

Het ING Nederland fonds geeft aan dat er sinds september 2018 ruim 700 kinderen op deze manier hebben kennisgemaakt met programmeren. Deze maand is het programma weer gestart en de doelstelling is 2.000 kinderen te bereiken voor het einde van het jaar, verspreid over veertig scholen. Het doel is echter om in drie jaar tijd 9.000 leerlingen te bereiken, verspreid over nog meer scholen.