Sparen in het buitenland? Waarom juist wél?

25 oktober 2018 Banken.nl 2 min. leestijd
Meer nieuws over

Sinds het debâcle rond Icesave kleeft er een smetje aan sparen in het buitenland. Hoewel vorig jaar ook de laatste particuliere spaarders hun geld terug lijkt sparen vooral iets wat mensen bij binnenlandse banken doen. Veel slachtoffers van toen kregen te horen dat wie het onderste uit de kan wil, het deksel op de neus moet verwachten. Is dat terecht? Of juist niet? Aan het woord is Christian Tiessen, Managing Director en oprichter van online spaarbank Savedo, dat consument toegang wil bieden tot spaarproducten van banken verspreid door heel Europa.

In tien jaar is er veel veranderd in de bankenwereld. Vooral rondom financiële technologieën en de bedrijven die deze implementeren: de fintechs, zoals het Nederlandse Adyen. Door ondernemingen als deze betalen we via een app op onze smartphone, is het mogelijk om online te investeren en is krediet aanvragen met één muisklik geregeld. Maar om goed te functioneren, hebben financiële instellingen – ook fintechs – vertrouwen nodig. Uit recent onderzoek van Trustpilot bleek dat meer dan de helft van de consumenten weinig tot geen vertrouwen heeft in traditionele financiële instellingen. Daar ligt een uitdaging voor banken. Zij kunnen dit ombuigen door te focussen op transparantie, een sterke klantbinding en te benadrukken dat er een goed toezicht is in Nederland door de AFM en De Nederlandse Bank.

Fintechs nodig voor vertrouwen

Interessant detail: het publiek beschouwt fintech-bedrijven wel als zeer betrouwbaar. Dat is opvallend, en een kans voor de bankenwereld. Want banken hebben fintechs nodig om te werken aan het vertrouwen van klanten, zodat ze weer gaan sparen. Echter, fintechs functioneren op hun beurt beter als ze samenwerken met een bank. Een hoop fintech-ideeën zien namelijk nooit het levenslicht door strenge regulaties of banken die niet willen innoveren.

Sparen in het buitenland? Waarom juist wél?

Om deze situaties te voorkomen, werkt Savedo al intensief samen met financiële instellingen. We hebben immers traditionele banken hard nodig om onze diensten te kunnen aanbieden. Maar we ondersteunen hen tegelijkertijd ook om nieuwe markten te betreden, nieuwe klanten te ontdekken en om extra liquiditeit te verwerven.

Veilig(er) door depositogarantiestelsel

De spaarrentes in Nederland zijn inmiddels zo laag dat het voordelig is om je spaargeld naar het buitenland te emigreren. Om uit te zoeken hoe betrouwbaar sparen in het buitenland is, anno 2018, las RTLZ de kleine lettertjes van verschillende buitenlandse spaarproducten. De conclusie? Sparen in het buitenland is niet zo onveilig als geschetst in de media. Dit komt doordat alle landen een nationaal depositogarantiestelsel kennen dat voldoet aan Europese regelgeving. Gaat een bank failliet, dan krijg je de eerste 100.000 euro van je spaargeld binnen zeven tot twintig werkdagen terug. Hierdoor hoef je niet bang te zijn dat buitenlandse instanties je jarenlang van het kastje naar de muur sturen.

De garantiestelsels werken in de praktijk omdat de gezamenlijke banken in een land de pot vullen. De bankenwereld én de politiek hebben geleerd van de crisis van 2008 en banken en fintechs werken samen aan het vertrouwen van de consument. Sparen is nu veiliger dan tien jaar geleden.