Britse banken sluiten recordaantal filialen

30 augustus 2017 Banken.nl 2 min. leestijd
Meer nieuws over

In totaal sluiten Britse banken in 2017 een recordaantal bankfilialen, naar verwachting 762 om precies te zijn. Politici zijn ontstemd, maar de banken geven aan dat ze reageren op veranderend gedrag van consumenten.

Sinds 1990 verdwijnen er jaarlijks enkele honderden filialen in het Verenigd Koninkrijk, waarbij 2017 het jaar met de meeste sluitingen wordt. In 1990 waren er nog ongeveer 18.000 bankfilialen op de Britse eilanden, aan het einde van dit jaar zullen dat er nog ongeveer 8.000 zijn. Gemiddeld zijn dat zo’n 300 sluitingen per jaar.

Snelle kostenbesparing

Door innovatie en veranderend consumentengedrag - hand in hand met de opkomst van internet - kreeg deze trend al duidelijk gestalte, maar de laatste jaren lijkt het alsmaar harder te gaan met sluitingen. Omdat veel banken meer moeite hebben winstgevend te zijn wordt veelal gekeken naar manieren om kosten te besparen. Sluiting van fysieke panden is een keuze die snel veel geld bespaart en daarom een veelgekozen optie. Royal Bank of Scotland en Lloyds Bank zijn de twee merken die het meeste filialen sluiten, respectievelijk 244 en 195. RBS gaf onlangs aan sowieso een kleinere bank te willen worden, wat leidt tot gedwongen afscheid van honderden medewerkers.

Recordaantal Britse banken sluit in 2017

Deze versnelling van sluitende filialen trekt de aandacht van politici en actievoerders. Zij betogen dat de lasten vooral komen te liggen bij de meest kwetsbare consumenten en bedrijven, omdat banken zich vooral terugtrekken uit ruraal gebied naar de steden. Persbureau Reuters bevestigde vorig jaar dat in gebieden met een laag gemiddeld inkomen naar verhouding meer filialen verdwijnen. Actievoerders vragen zich af hoeveel filialen er nog over gaan blijven. Wat dat betreft zouden ze eens kunnen kijken naar Nederland. In het Verenigd Koninkrijk zijn er ongeveer 25 filialen per 100.000 inwoners, in Nederland ongeveer 10 filialen per 100.000 inwoners.

Veranderend consumentengedrag

Bankdirecteuren geven aan dat zij inspelen op veranderend consumentengedrag en voorzien in andere mogelijkheden om contact te houden, veelal digitaal. Wie niet kan of wil internetbankieren kan terecht in bepaalde postkantoren of pop-up stores. Waar de ene bank zich terugtrekt, zien andere banken juist weer kansen. Het Zweedse Handelsbanken geeft het ontstane vacuüm (deels) op te willen vullen door te investeren in rurale filialen. Daarnaast ontstaan ook bevolkingsinitiatieven voor het instandhouden van bankdiensten, maar de trend lijkt onomkeerbaar.