CYFI en Mastercard lanceren gids betaalproducten voor kinderen

03 april 2017 Banken.nl 2 min. leestijd
Meer nieuws over

Tijdens een bijeenkomst ter gelegenheid van de Global Money Week - de internationale versie van de Week van het Geld - heeft Koningin Maxima een gids in ontvangst genomen die financiële instellingen helpt om veilige en gepaste betaalproducten te ontwikkelen voor kinderen. Ook gaat de gids in op het belang van ouderlijke begeleiding.

De ‘Safer Payment Products for Minors’ gids is ontwikkeld door Child & Youth Finance International (CYFI)*, Mastercard, ParentPay, nimbl en Mirador Digital, met bijdragen van een reeks van organisaties uit de financiële sector. De gids is ontwikkeld voor nationale en internationale financiële instituties, zodat beleidsmakers en productverstrekkers geholpen worden om de verantwoordelijkheden, behoeften en risico’s van deze markt te begrijpen. Naast de ontwikkeling van veilige en gepaste producten voor minderjarigen te ondersteunen, is de gids ook bedoeld om de dialoog tussen ouder en kind te stimuleren.

Koningin Maxima neemt het boek in ontvangst van Walt Macnee

In een tijd waar overheden, de privésector en de maatschappij hun inzet verdubbelen om een inclusievere maatschappij te bouwen, zorgen deze richtlijnen ervoor dat de behoeften en de veiligheid van de volgende generatie onderdeel uitmaken van het proces. Financiële-, digitale- en gender inclusie zijn cruciale elementen om een stabiele wereld te bouwen waarin iedereen de kans krijgt om zijn potentieel te vervullen. Minderjarigen zijn het fundament van de samenleving van morgen en moeten op een verantwoordelijke manier meegenomen worden in de financiële mainstream. 

Walt Macnee, vicevoorzitter van Mastercard, zegt: ‘’De minderjarigen van vandaag zijn de volwassenen van morgen. Terwijl ze opgroeien, moeten wij ervoor zorgen dat ze volledig voorbereid zijn om deel te nemen aan de formele en in toenemende mate digitale economie. Met de juiste middelen en producten die geschikt zijn voor hun leeftijd, dragen wij bij aan die voorbereiding.’’

In de gids wordt gepleit dat de jongeren zelf beslissen welk product ze kiezen om hun financiën beter te beheren. Aangezien de voorwaarden voor een geschikt financieel product voor jongeren, afhankelijk van hun leeftijd en hun ontwikkeling, erg variëren.

* Child and Youth Finance International, (CYFI), een stichting uit Amsterdam, werkt wereldwijd samen met ministeries, internationale organisaties, financiële instellingen en jeugd zelf, om de economische kansen van jongeren te vergroten, door ze bewust te maken over geld, sparen, en het ondernemerschap en het beleid hierover te beïnvloeden.