ABN AMRO: Online winkelen in Nederland blijft achter

02 januari 2014 Banken.nl 3 min. leestijd
Profiel

Nederland loopt voorop met het aantal huishoudens dat toegang heeft tot (breedband)internet, maar dit vertaalt zich niet in een koppositie ten aanzien van online winkelen. Het tegendeel is het geval. Dat stelt ABN AMRO in haar rapport 'Retailer van toekomst moet goed kunnen rekenen'.

Nederland in de Europese achterhoede ten aanzien van online winkelen

De online verkopen in Nederland maakten in de afgelopen 15 jaar een explosieve groei door: van €41 miljoen in 1998 naar €9,8 miljard in 2012. In dit jaar wordt voor het eerst de grens van tien miljard euro doorbroken. ABN AMRO concludeert dat deze sterke uitgangspositie zich niet vertaalt in een koppositie op het gebied van online winkelen. In Duitsland (5,1%), Frankrijk (5,5%) en het Verenigd Koninkrijk (9,5%) - die samen 70% van de Europese ecommerce- markt vertegenwoordigen - is de online winkelomzet als percentage van de totale omzet in de detailhandel veel hoger dan in Nederland (4,2%). Nederland heeft een goede fysieke winkeldekking, waardoor de prikkel tot online winkelen lager.

ABN AMRO - Online winkelen

 

Groei aantal webwinkels in gefragmenteerde markt

De groeiende markt voor online winkelen treft veel ondernemers. Sinds 2006 is het aantal webwinkels ruimschoots verdubbeld. Op dit moment zijn er volgens de Kamer van Koophandel 26.500 bedrijven in Nederland die webwinkels als hoofdactiviteit hebben. Volgens Thuiswinkel.org zijn dat er maar liefst 45.000. De markt waarop de webwinkels zich begeven is zeer gefragmenteerd, aldus ABN AMRO. De markt kent een beperkt aantal grote spelers. De top 3 - Bol.com, Wehkamp en Zalando - heeft volgens Twinkle een marktaandeel van 22%. Daarnaast nemen de vergelijkingssites een belangrijke positie in.

In onderstaande grafiek staat de top 10 retail websites weergegeven op basis van bereik per maand.

Top 10 retail website obv bereik

Vergelijkingssites spelen een essentieel rol

ABN AMRO vermoedt dat zo’n 30% van de online aankopen plaatsvindt via een doorklik van een vergelijkingssite naar een webwinkel. Vergelijkingssites verdienen echter niet meer alleen geld met deze clicks. Zij veranderen hun verdienmodel steeds vaker door ook zelf te fungeren als webwinkel en betaald te krijgen per verkocht item.

“Vergelijkingssites profiteren in de komende jaren van de online marktgroei, maar nieuwe technologische ontwikkelingen als dynamic- en robo-pricing (zie hieronder) beïnvloeden de positie van deze websites. Ook raken de activiteiten van marktplaatsen, vergelijkingssites, zoekmachines en webwinkels steeds meer met elkaar verweven, denk aan Google Shopping en vergelijkingssites met een winkelmandje”, vertelt Tim Bruins, Sector Analist Retail van ABN AMRO.

 “Online spelers schaken dus steeds vaker op hetzelfde bord en zullen door de nieuwe technologische ontwikkelingen meer keuzes kunnen maken. Technologiebedrijven worden retailers en retailers worden steeds meer technologiebedrijf. Hierbij is het van belang dat de retailer van de toekomst goed moet kunnen rekenen.”

Robo-pricing doet intrede in online retail

ABN AMRO verwacht dat de opkomst van dynamic- & robo-pricing de positie van vergelijkingssites zal beïnvloeden. Zo doen dynamische CPC-tarieven (Cost Per Click) hun intrede, wat inhoudt dat adverteerders op een vergelijkingssite hun eigen CPC-tarieven kunnen vaststellen. Verder zullen de verkoopprijzen automatisch fluctueren - afhankelijk van tijdstip, locatie en klantprofiel. Amazon is hierin koploper en kan op basis van algoritmes soms wel 2 keer per 10 minuten automatisch verkoopprijzen van producten aanpassen. Robo-pricing wordt al succesvol toegepast in de online advertentiemarkt en nu geleidelijk ingevoerd in de retailmarkt.