common.title.more

Mobiel bankieren

Mobiel bankieren is een vorm van internetbankieren maar dan via een smartphone of tablet. Banken hebben voor deze toepassing apps ontwikkeld waarmee klanten onder andere geld kunnen overmaken en hun saldo kunnen checken. Met mobiel bankieren wordt het voor klanten nog eenvoudiger om anytime, any place en anywhere hun dagelijkse bankzaken te regelen.

Sinds de introductie van mobiel bankieren is deze vorm van bankieren uitgegroeid tot een volwaardige dienst binnen het Nederlandse betalingsverkeer waarvan inmiddels meer dan 30% van de Nederlanders gebruik maakt. Altijd precies weten hoeveel geld je hebt. Dat vindt de helft van de Nederlanders met een mobiel bankieren app het belangrijkste voordeel van bankieren met je mobiel. Dit blijkt uit onderzoek van de ING naar het gebruik van mobiele apps onder Nederlanders met een smartphone en/of tablet.

Men gebruikt mobiel bankieren voornamelijk om het saldo te checken en betalingen te verrichten. Het aantal functionaliteiten van mobiel bankieren breidt echter snel uit. Zo is er al een app voor de zakelijke rekening, kun je je limiet aanpassen en je creditcard uitgaven inzien.

Mobiel betalen

Hoe makkelijk zou het zijn als we onze portemonnee thuis konden laten en slechts onze mobiel op zak hoeven hebben? Het doorontwikkelen van de huidig bancaire apps en mobiele toepassingen moet dit de komende jaren zeker mogelijk maken.

Een mobiele telefoon kan nu al op verschillende manieren worden gebruikt om een betaling mee te doen. Via een speciale app, via SMS of een betaalsticker met een Near Field Communication (NFC) chip, die je op of in je mobiele telefoon kunt plakken. Middels de NFC-chip op de mobiele telefoon wordt het technisch mogelijk om contactloos met de mobiele telefoon te betalen. Denk daarbij aan betalen aan de kassa, een snoepautomaat, bij het tankstation, etc.. Om nieuwkomers als Google voor te blijven hebben de drie grootste banken (ABN AMRO, ING en Rabobank) en drie grootste mobiele providers (T-Mobile, KPN, Vodafone) in 2010 de handen in één geslagen om een mobiel betaalplatform te ontwikkelen voor Nederland. De doelstelling was dat in 2013 de eerste betalingen gedaan zouden kunnen worden. Deze samenwerking is echter in 2012 gestopt omdat het traject om één gezamenlijke service-organisatie op te richten te langdurig is.

Voor meer informatie over mobiel betalen klik hier