Rabobank scoort relatief hoog op maatschappelijk imago

11 april 2013 Banken.nl 1 min. leestijd

Van de 30 grootste bedrijven in Nederland scoort Rabobank relatief hoog op haar maatschappelijke imago. Over het algemeen twijfelen Nederlanders steeds meer aan de maatschappelijke bedoelingen van grote bedrijven, met name de bedrijven in de financiële sector. Coöperatieve bedrijven zoals de Rabobank scoren relatief goed op maatschappelijk imago. Dit blijkt uit de Maatschappelijk Imago Monitor 2013 onder 3200 Nederlanders, uitgevoerd  door Motivaction in opdracht van adviesbureau Hope & Glory.

Rabobank is enige bank die een voldoende scoort op maatschappelijk imago
Van de grote Nederlandse banken is Rabobank met een 6,14 de enige bank die een voldoende scoort in de Maatschappelijk Imago Monitor 2013. Wel heeft de coöperatieve bank te maken met een lichte daling van haar maatschappelijke imago. ABN AMRO is de enige grote bank met een stijging van haar maatschappelijke imago ten opzichte van 2012. ABN AMRO klimt van de 27 positie naar de 21 positie in de ranglijst met een score van 5,18.

SNS is de grote verliezer
Van de 30 Nederlandse bedrijven heeft SNS te maken met de grootste daling van haar maatschappelijke imago. SNS is dan ook de grote verliezer dit jaar dat van de 18e naar de 30e positie duikelde met een 3,8 als rapportcijfer.

‘Dalende trend is gevolg van de crisis’
De dalende trend van het maatschappelijk imago van de Nederlandse bedrijven heeft volgens Bas van Haastrecht, directeur van onderzoeksbureau Hope & Glory, twee oorzaken. Volgens de Nederlanders zijn bedrijven mede schuldig aan het ontstaan van de crisis en hebben deze bedrijven onvoldoende initiatief genomen om te veranderen.