ING lanceert vandaag een nieuwe socialmediacampagne om Nederlanders weerbaarder te maken tegen online fraude. Onder de noemer ‘Wie is jouw tweede paar ogen?’ wordt een simpel advies gegeven: raadpleeg altijd iemand in je omgeving bij een verdacht financieel verzoek.
De campagne volgt op recent onderzoek van Validators, in opdracht van ING. Hieruit blijkt dat steeds meer Nederlanders de kans reëel achten slachtoffer te worden van online fraude. Vooral valse webshops en nieuwe technologieën als AI en voice cloning baren zorgen.
Het onderzoek toont tevens aan dat met name jongeren zich kwetsbaarder en minder goed geïnformeerd voelen over hoe ze fraude kunnen herkennen en voorkomen.
De nieuwe campagne richt zich op vormen als dating- en aankoopfraude en is tot eind november te zien op Instagram en TikTok. De kernboodschap is dat je oplichters vaak te slim af bent als je gewoon iemand mee laat kijken.
Of het nu gaat om een vreemd bericht, een te mooie aanbieding of een ongebruikelijk hulpverzoek, een tweede persoon ziet vaak sneller dat er iets niet klopt.
“Fraudeurs rekenen erop dat je alleen beslist", vat Adine Wempe (directeur Fraude bij ING) de gedachte achter de campagne samen. "Door een tweede paar ogen in te schakelen, vergroot je je weerbaarheid. Of het nu gaat om een vreemd bericht, een ongebruikelijke financiële hulpvraag of een aanbieding die te mooi lijkt om waar te zijn - samen zie je meer.”