Met ‘Gluren bij de buren’ wil ING huiseigenaren over de streep trekken

01 oktober 2025 Banken.nl 1 min. leestijd

ING lanceert een nieuwe campagne om de verduurzaming van woningen te stimuleren. Met de inzet van tv-reclames en een knipoog naar de oer-Hollandse nieuwsgierigheid naar het ‘groenere gras’ van de buren mikt de bank vooral op de financiële voordelen die een groen energielabel kan opleveren, zoals een lagere hypotheekrente.

De vraag ‘hoe doen de buren het eigenlijk?’ kan een belangrijke drijfveer zijn om zelf in actie te komen. Dit fenomeen vormt de kern van de campagne ‘Upgrade je huis’. In de online videoserie ‘Gluren bij de buren’ gaat interieurstylist Daan Alferink op een luchtige manier op bezoek bij buren die hun huis op verschillende manieren hebben verduurzaamd, om zo kijkers te inspireren.

Achter deze aanpak schuilt een helder inzicht, legt Feyza Tamer (Directeur Brand, Marketing en Communicatie bij ING) uit. “Uit ons eigen onderzoek weten we dat veel mensen graag willen verduurzamen en dat deze wens vooral financieel gemotiveerd is. Met deze nieuwe campagne inspireren we klanten om de eerste stap te zetten.”

Van inzicht naar voordeel

De campagne is erop gericht om drempels weg te nemen. Het begint met het bieden van inzicht via een gratis ‘Upgrade Check’, waarmee huiseigenaren direct kunnen zien welke energiebesparende maatregelen ze kunnen nemen.

Vervolgens koppelt ING er een concrete financiële prikkel aan. Wanneer de upgrade van het huis is voltooid en dit resulteert in een beter energielabel, kan de eigenaar in aanmerking komen voor een lagere nieuwe vaste hypotheekrente. “We laten zien dat je huis ‘upgraden’ wooncomfort kan opleveren, maar ook financieel aantrekkelijk kan zijn”, aldus Tamer.

De campagne staat niet op zichzelf. Het is onderdeel van ING’s bredere merkplatform ‘Oplossingen die je slimmer maken met je geld’. Hiermee wil de bank laten zien hoe haar diensten klanten helpen om financieel sterker en zelfverzekerder te worden. “We denken met ‘Upgrade je huis’ opnieuw te laten zien hoe je met ING-oplossingen slimmer kunt zijn met je geld", besluit Tamer.