Achmea's Klimaatwinkel blijkt succesvol én inspirerend

19 juni 2023 Banken.nl 3 min. leestijd

Een half jaar geleden kondigde Achmea zijn ´klimaat-cao´ aan. Werknemers van de verzekeraar ontvingen €2.500 van de baas om hun huis (of iets anders) mee te verduurzamen. Inmiddels hebben al 5.000 van de 11.000 medewerkers een beroep gedaan op (een deel van) hun verduurzamingsbudget. In een interview met Change Inc. legt Sander van Ekeren (Senior Manager Rewards bij Achmea) het succes achter het initiatief uit.

In zijn drang om “in de breedste zin van het woord een bijdrage te leveren aan duurzaamheid”, speelde de verzekeraar volgens Van Ekeren al sinds de zomer van 2021 met het idee van de klimaatwinkel. Uiteindelijk zou Achmea opteren voor een cao-toevoeging: elke vaste medewerker zou een budget van €2.500 te krijgen, te besteden, om hun huis te verduurzamen. De maatregel zou de verzekeraar zo’n €42 miljoen kosten.

“Bij cao’s denk je al snel aan salarisverhogingen”, vertelt Van Ekeren aan Change Inc. “We dachten: als we dat nu eens combineren. Dat we aan de ene kant een bijdrage leveren aan onze duurzame doelen en aan de andere kant mensen helpen in hun koopkracht. Als je mensen helpt om hun energierekening omlaag te krijgen, is dat ook een goede manier.”

Een visie die rap aan waarde won na het uitbreken van de Oekraïens-Russische oorlog en de daarbij behorende energiecrisis (en inflatie). Van Ekeren vertelt dat het idee om mensen te helpen hun energierekening te verlagen nog waardevoller werd. Medewerkers die eerder wilden investeren in het verminderen van hun energieverbruik, mochten dat doen en konden dit jaar de kosten declareren.

De regeling werkt volgens de Senior Manager Rewards van Achmea. Tegenover Change Inc. legt hij uit dat alle vaste medewerkers een voucher met een inlogcode krijgen en daarmee voor €2.500 kunnen shoppen in de klimaatwinkel. Denk bijvoorbeeld aan zonnepanelen, warmtepompen of isolatie. Omdat niet iedereen over een koopwoning beschikt, besloot de verzekeraar om ook elektrische fietsen of zuinig witgoed aan het assortiment toe te voegen.

“Alles wat je kunt bedenken op het gebied van verduurzamen van wonen of mobiliteit zit in het aanbod. Als het er niet in zit en mensen melden het bij ons, dan voegen we dat toe. Als we het niet aanbieden, maar het draagt wel bij aan het doel, dan kunnen ze het declareren”, aldus Van Ekeren.

Interesse in opzet

En het klimaatbudget blijkt een hit: in het eerste kwartaal van 2023 zou bijna de helft van alle vaste medewerkers gebruik maken van de duurzame cao-toevoeging. “Dat is een heel groot succes en overtreft onze verwachtingen”, vertelt Van Ekeren tegenover Change Inc. De manager benadrukt dat medewerkers drie jaar de tijd krijgen om het budget te besteden. Wie dat niet doet, mag het na 2025 in een duurzaam beleggingsfonds van Achmea storten.

Het duurzaamheidsinitiatief leidt niet alleen tot blije werknemers – meer daarover op de website van Change Inc. – maar ook tot interesse in het model vanuit andere bedrijven. Van Ekeren vertelt dat veel zakelijke klanten bij de verzekeraar aankloppen, omdat ze een ook een klimaatwinkel willen optuigen. “Tientallen partijen hebben ons al benaderd”, vertelt hij.  

Van Ekeren legt uit dat de klimaatwinkel van Achmea ‘white label’ is; wat betekent dat dezelfde winkel ook met een andere bedrijfsnaam erboven gebruikt kan worden. “Medewerkers van andere bedrijven kunnen dan dezelfde producten kopen bij dezelfde leveranciers waar Achmea mee samenwerkt en die al uitvoerig gecheckt en geselecteerd zijn.”

De Achmea-manager benadrukt tegenover Change Inc. dat vooral de hoogte van het budget cruciaal is voor het slagen van de regeling. “Sommige bedrijven vinden €2.500 netto wel veel en vragen of het een onsje minder kan. Maar de kracht van het budget is nu juist dat het een substantieel bedrag is.”

“Als je mensen €500 bruto geeft, is dat ook fijn, maar daar kun je geen zonnepanelen van op je dak leggen. Van €2.500 netto ook niet helemaal, maar het stukje dat je zelf bij moet leggen is voor mensen met lagere salarissen wel bereikbaar. Het is een eerste stap, die je helpt die drempel over gaan”, besluit Van Ekeren.