Wildgroei en gebrek aan kennis zit acceptatie cryptovaluta in de weg

04 november 2022 Banken.nl 2 min. leestijd

Ruim een derde (38%) van de Nederlandse bedrijven voelt geen behoefte om zich te verdiepen in het zakelijk gebruik van cryptovaluta, omdat zij een wildgroei aan cryptocurrencies zien. Dat blijkt uit onderzoek van Visma Onguard onder ruim 580 financieel verantwoordelijken en ondernemers. Overigens beschikt 47% van de ondervraagden in de privésfeer wél over crypto’s.

Ook het instorten van de cryptomarkt heeft er volgens Visma voor gezorgd dat bedrijven er niet zo happig op zijn om crypto’s te accepteren als betaalmiddel. 21% van de bedrijven geeft aan hierdoor huiveriger te zijn geworden om met cryptovaluta te werken. Opvallend is dat dit vooral wordt aangegeven door financieel verantwoordelijken die privé wel over crypto’s beschikken en dus wel degelijk weten hoe het werkt (29% tegenover 15% die het niet gebruikt).

Angst vormt overigens niet de enige beer op de weg om het gebruik van crypto’s te adopteren. Het gebrek aan kennis vormt namelijk nog een grotere barrière. Maar liefst 51% van de respondenten geeft aan over te weinig kennis in de organisatie te beschikken om gebruik te kunnen maken van crypto’s.

Verdiepen

Wat Adriaan Kom betreft is het logisch dat finance professionals nog huiverig tegenover crypto’s staan. De managing director van Visma Onguard wijst onder meer naar de vele verhalen die de ronde gaan over fraude en cowboys op de markt. Toch wil Kom bedrijven aanmoedigen om zich meer in cryptovaluta te verdiepen, omdat het volgens hem veel voordelen kan bieden.

“Pas wanneer een finance professional zich er goed in heeft verdiept, kan men echt een afweging maken of dit een goede stap is voor de organisatie. Het is daarbij verstandig om aan mensen die privé gebruikmaken van de valuta aan te haken. Dit zijn degenen met een natuurlijke interesse voor deze innovatie en zij hebben al de nodige kennis in huis. Uit het onderzoek blijkt dat dit een aanzienlijke groep is. Kijk dan ook samen met hen wat de cryptovaluta voor jouw organisatie kan betekenen.”