Michel van den Akker: ‘Vanuit De Hypotheker kunnen we dingen in beweging krijgen’

13 januari 2022 Banken.nl 5 min. leestijd

Voor de Leaders in Wonen-podcast ging Amy Reijgersberg in gesprek met Michel van den Akker, CEO van De Hypotheker. Aan het bod kwamen onderwerpen als het structurele woningtekort, duurzaamheid, digitalisering en persoonlijke drijfveren.

Van den Akker (55) studeerde Management en Organisatie aan de Universiteit van Tilburg, waarna hij zijn professionele carrière startte als financieel adviseur. Hij vervulde vijftien jaar lang diverse leidinggevende functies bij AXA. Vanaf 2011 was hij ruim zeven jaar directeur van Hypotrust. Sinds tweeënhalf jaar is hij CEO van De Hypothekers Associatie. 

‘Wij maken groot geld klein’

Van den Akker legt uit welke plaats De Hypotheker vervult binnen de Blauwtrust Groep, waartoe ook Conneqt, DMPM en Quion behoren. “Wij maken groot geld klein zonder dat er een bepaalde hiërarchie in zit. Bij de voorkant van de hypothecaire waardeketen faciliteren wij investeerders in een laagdrempelige toegang tot de Nederlandse hypotheekmarkt. Dat doen we via onze organisatie DMPM die juist een relatie met de investeerders heeft.”

“Als die partij de Nederlandse markt op wil, moet daar een hypotheeklabel of een product voor ontwikkeld worden”, gaat Van den Akker door. “Dat doet Conneqt, daar heb ik een groot aantal jaren gewerkt, dus ik weet hoe dat werkt. Voor het optuigen van een mid- of backoffice en een beheerssysteem zorgt Quion. Dan hebben we nog consumenten aan wie we die producten moeten adviseren en bemiddelen. Dat doen we met De Hypotheker.”

Droombaan

Dat hij in 2019 na bijna dertig jaar in de financiële sector werd gevraagd voor de functie van CEO bij De Hypothekers Associatie, voelde voor Van den Akker als het samenkomen van diverse relevante capaciteiten die hij ontwikkelde tijdens zijn carrière. “Dat kwam voor mij maar op één plek samen en dat was bij De Hypotheker. Het is een droombaan waar ik in terecht ben gekomen.”

Juist doordat hij op verschillende plekken in de financiële wereld heeft gewerkt, begrijpt hij hoe alles werkt en kan hij zaken vanuit verschillende perspectieven bekijken, vertelt hij. “Ik snap de wereld van investeerders, ik snap de wereld van consumenten, ik snap de wereld van hypotheekverstrekkers en ik snap de wereld van adviseurs.” Daarbij is hij naar eigen zeggen “een verbinder” die alle zaken bij elkaar brengt.

Deltaplan

Een van de onderwerpen die hoog op de agenda staan bij Van den Akker is de ontwikkeling van de woningmarkt. Hij vindt het bijvoorbeeld erg dat starters steeds moeilijker een woning kunnen krijgen vanwege de “exploderende huizenprijzen”, zoals hij het noemt. “Dat baart ons zorgen omdat wij daar niet alleen ‘business-wise’ afhankelijk van zijn, maar natuurlijk ook graag zien dat voor een groep als starters de toegang tot de woningmarkt mogelijk blijft.”

Volgens Van den Akker is het hoog tijd dat er een soort deltaplan komt voor het oplossen van het structurele woningtekort en hij ziet dat niet alleen als een taak van de politiek. “Zorg dat dat plan niet alleen onder een minister van Wonen komt te staan, maar onder een centrale regie waarin overheid, provincies en gemeenten, en ook de financiële sector en de bouwsector betrokken zijn. We moeten met elkaar over onze schaduw heen stappen en bovenliggend tot zo’n plan komen.”

Een ander belangrijk thema is verduurzaming. De rol die Van den Akker ziet voor De Hypotheker gaat verder dan alleen de dienstverlening rondom transacties. Hij ziet voorlichting en bewustwording omtrent verduurzaming steeds meer als iets dat bij het transactieproces hoort en digitalisering helpt daarbij. “Met de komst van data en het inzicht dat je daaruit krijgt kun je veel proactiever naar klanten toegaan om ze helpen en te adviseren op het gebied van verduurzaming.”

Persoonlijk advies

Digitalisering wordt door Van den Akker genoemd als een belangrijk strategisch thema voor de komende periode, naast het persoonlijk advies. “We geloven dat in de komende vijf tot zeven jaar persoonlijk advies toch nog steeds de leidende vorm zal blijven. De impact van digitalisering zit nog wat minder aan de voorkant maar meer aan de bemiddelingskant. Het neemt niet weg dat wij al veel inzetten op digitalisering en dat ook gedaan hebben”, aldus Van den Akker.

“Ik wil gewoon relevant zijn en impact maken op de positie waar we zitten.”

Hij gelooft dat het juiste gebruik van data ook consumenten kan behoeden voor financiële moeilijkheden als het gaat om de aankoop van een woning. “Het heeft geen zin om alleen maar de ‘upside’ van dingen te laten zien, maar juist ook andersom”, legt Van den Akker uit. “Consumenten waarvan je op basis van dat soort data kunt laten zien dat ze in de toekomst een probleem krijgen met de betaalbaarheid van de woning zijn erbij gebaat om dat in een zo vroeg mogelijk stadium te weten.”

Een onderbelicht punt van aandacht is volgens Van den Akker vergrijzing, vooral als je in aanmerking neemt dat inmiddels meer dan de helft van de Nederlandse bevolking vijftig jaar of ouder is. “Ik merk dat we ons in de dienstverlening nog maar beperkt op die oudere groep richten. Ik denk dat we daar naar moeten kijken en dan niet alleen naar productoplossingen, maar ook naar een ander type dienstverlening. We moeten juist oog hebben voor de groep die ouder wordt.”

95.000 gulden

Van den Akker heeft nog een leuk verhaal over zijn eerste eigen woning, die hij kocht toen hij afzwaaide bij Defensie, waar hij eind jaren tachtig werkzaam was. “Als je daar wegging kreeg je een jaarsalaris als ‘afzwaaibonus’. Daarvan kocht ik mijn eerste appartement van 85 vierkante meter in Amsterdam voor het bedrag van 136.000 gulden. Ik kreeg toen ook nog een premie A-subsidie van 41.000 gulden, dus ik kocht mijn appartement uiteindelijk voor 95.000 gulden”, vertelt hij en vervolgt: “Ik wou dat ik het nog had.”

Op de vraag hoe hij zijn eigen rol binnen de woningmarkt ziet, zegt hij ten slotte: “Ik wil gewoon relevant zijn en impact maken op de positie waar we zitten. Vanuit De Hypotheker zitten we op een plek waarmee we echt dingen in beweging kunnen krijgen. Daar wil ik gebruik van maken op deze positie, en op een positieve manier.