Jonge ondernemers lenen liever bij kleine kredietverstrekker dan bij grote bank

02 maart 2020 Banken.nl 3 min. leestijd

Ongeveer de helft van de Nederlanders ondernemers leent liever geld bij kleine kredietverstrekkers dan bij een grote bank. Dat aantal ligt onder jonge ondernemers (tot 35 jaar) nog een stukje hoger, meer precies bij 65% van deze groep. De resultaten komen naar voren uit een onderzoek van kredietverstrekker aan het midden- en kleinbedrijf Caple.

Ondernemers die financiering zoeken kunnen tegenwoordig op allerlei verschillende plaatsen terecht. Bij snelgroeiende fintech-ondernemingen, op leen-platformen, via crowdfunding en natuurlijk nog steeds via de bank. Kredietverstrekker Caple vroeg aan ruim 350 ondernemers waar ze het liefst geld lenen en banken bleken daarbij niet toonaangevend. Opmerkelijk is dat hoe jonger de ondernemers, hoe minder graag ze zaken doen met een bank en hoe meer vertrouwen ze hebben in online partijen. 

Banken hebben zich in de laatste jaren een beetje afgewend van geld lenen aan kleinere ondernemingen. De hoeveelheid regels waaraan banken moeten voldoen maakt dat kleine leningen kostentechnisch minder aantrekkelijk zijn geworden. Bij alternatieve kredietverstrekkers gaat het doorgaans allemaal wat sneller en eenvoudiger, deze liggen dan ook minder onder het vergrootglas van toezichthouders. De keerzijde is echter dat ondernemers wel goed op moeten letten, juist vanwege dat verminderde toezicht. 

De diversificatie van kredietdiensten is voor ondernemers geen slechte ontwikkeling, zo betoogt Michiel Slinkert, manager partner bij Caple. “Het komt het ondernemersklimaat ten goede dat er meer keuze is en ondernemers kleine kredietverstrekkers op waarde weten te schatten.” Kleine kredietverstrekkers spelen in die ontwikkeling een steeds prominentere rol. “Ondernemers hebben door dat kleine kredietverstrekkers snel een op maat gemaakte service kunnen leveren waar het bij sommige banken wel zes tot acht weken kan duren voordat er duidelijkheid is over een zakelijke kredietaanvraag”, aldus Slinkert. 

Een interessante ontwikkeling is dat grote banken wel meegaan in bovengenoemde beweging, zij het niet onder de eigen naam. ABN AMROING en Rabobank hebben allemaal hun eigen diensten opgericht of geïnvesteerd in alternatieve en online opererende kredietverstrekkers voor het mkb. 

Goed laten adviseren

Caple stelt dat het groeiende aanbod aan kredietverstrekkers wel voor onduidelijkheid kan zorgen. Uit het onderzoek blijkt dat ruim een derde (34%) van de ondernemers aangeeft niet te weten waar ze op moeten letten om te bepalen of een kredietverstrekker betrouwbaar is of niet. Slinkert: “Enerzijds ligt hier een belangrijke taak voor de kredietverstrekkers anderzijds moeten ondernemers ook de moeite nemen om zich goed te laten adviseren. Om de voorwaarden te krijgen die het beste bij een onderneming passen, is het belangrijk dat een krediet (of combinatie) wordt ingeregeld dat past binnen de verwachtingen maar ook de mogelijkheden.”