Mastercard wijzigt logo en haalt merknaam eruit

15 januari 2019 Banken.nl 3 min. leestijd

Betalings- en technologiebedrijf Mastercard heeft zijn logo onder handen genomen. De bekende combinatie van het overlappende gele en rode bolletje blijft bestaan, maar de merknaam is komen te vervallen. Het bedrijf denkt dat alleen het logo zelf al sterk genoeg is om te herkennen dat het om Mastercard gaat. Bovendien wil men de nadruk op het woord ‘card’ verkleinen en zichzelf presenteren als breder technologiebedrijf.

Alleen de allergrootsten der aarde zijn bekend onder hun alleen hun voornaam. Michelangelo, Madonna, Johan... een achternaam is niet nodig. Zo is het ook met bedrijven en merken. Sommige bedrijven kunnen voldoen met alleen een logo, zo iconisch dat bijna iedereen ze herkent. Denk aan het schelpje van Shell, de mythologische sirene van Starbucks of het konijntje van Playboy. Ook Mastercard vond het tijd voor een volgende stap in hun merkontwikkeling. Het bedrijf verwijderde het woord ‘Mastercard’ uit het kenmerkende rood-gele logo, waardoor alleen de bolletjes zelf overblijven.

Volgende stap in merkevolutie

“Vernieuwing in het digitale tijdperk vraagt om moderne eenvoud,” zegt Raja Rajamannar, Chief Marketing & Communications Officer bij Mastercard. “Nu meer dan 80 procent van de mensen het Mastercard-symbool ook zonder het woord ‘Mastercard’ spontaan herkent, zijn we klaar voor de volgende stap in de evolutie van ons merk. We zijn trots op onze rijke merkhistorie en laten de twee iconische cirkels nu ook zelfstandig onze merknaam communiceren.”

Financiële technologie is zich stormachtig aan het ontwikkelen. De bekende bankkaart, het merk even daargelaten, is al bijna een halve eeuw in gebruik en daarmee een symbool van betalen. De laatste vijf jaar neemt het aantal betaalmogelijkheden echter hand over hand toe. Was daar eerst contactloos betalen met nog steeds een pinpas, inmiddels kunnen consumenten ook betalen met hun smartphonewearables of met cryptocurrency.

Nieuwe technologie vraagt om nieuwe benadering

De merknaam Mastercard is ooit ongetwijfeld zeer zorgvuldig gekozen. De hausse aan nieuwe betaalmogelijkheden heeft het woord ‘card’ in Mastercard enigszins rechts ingehaald. Door over te stappen op enkel een logo bereidt Mastercard zich flexibel voor op de toekomst van betalingstechnologie. Het nieuwe logo is voortaan te vinden op betaalkaarten, acceptatiebordjes en -stickers in fysieke en webwinkels en op belangrijke sponsoruitingen

“We leven in een tijd waarin we steeds meer communiceren via beelden, iconen en symbolen in plaats van woorden,” zegt Michael Bierut, partner bij wereldwijd ontwerpbureau Pentagram. “Sinds de oprichting van het bedrijf in 1966 voert Mastercard het iconische beeldmerk met de rode en gele cirkels. Met de presentatie van alleen dit krachtige symbool treedt Mastercard toe tot de elitegroep van merken die zich niet door een naam maar door een symbool laten vertegenwoordigen: een appel, een schietschijf, een swoosh. De twee overlappende cirkels hebben altijd de verbinding tussen mensen gesymboliseerd. Die verbinding wordt nu nog overtuigender door de status van Mastercard als een symboolmerk.”