Citibank introduceert innovatieve geldautomaat

28 januari 2014 Banken.nl 4 min. leestijd

Het Amerikaanse Citibank heeft onlangs enkele innovatieve geldautomaten geïntroduceerd. Op het eerste oog weinig bijzonder, ware het niet dat deze automaten klanten via nieuwe technologieën effectiever bedienen en multifunctioneler zijn. In New York werden de eerste pilots vorig jaar al gelanceerd. Komende maand worden meerdere geldautomaten in de VS geïnstalleerd. Door de multifunctionaliteit van de nieuwe pinautomaten zullen er wel banen verdwijnen, zo stellen experts.

Eerder deze maand schreef Banken.nl al over het naderende einde van de hedendaagse geldautomaat. Vooral in de VS is men druk bezig te experimenten met nieuwe geldautomaten met meer functionaliteiten.

Innovaties
Diverse innovatieve oplossingen zijn al mogelijk via de nieuwe geldautomaten. Zo introduceerde Citibank onlangs automaten die saldobevestigingen niet meer in papier uitgeven, maar via email verzenden. En Bank of America experimenteerde bijvoorbeeld al eerder met live videogesprekken tussen gebruikers en bankmedewerkers. David Tente, woordvoerder van de ATM Industry Association: “Deze nieuwe pinautomaten zullen de ‘person-to-person transfers’ en andere transacties beter kunnen faciliteren. Ter plekke kan er bijvoorbeeld een lening afgesloten worden. En het is mogelijk transacties te verrichten zonder je pinpas te hoeven gebruiken. Dit doe je dan mogelijkerwijs gewoon bij de geldautomaat met behulp van de mobiele telefoon”.

Persoonlijk contact
Wat blijkt is dat mensen er nog altijd graag voor kiezen om persoonlijk met bankmedewerkers te kunnen spreken. Met name bij grotere thema’s als leningen of hypotheken krijgt persoonlijk contact nog altijd de voorkeur. Persoonlijk (video) contact via de geldautomaat zou wat dat betreft zorgen voor snelheid en gemak in één.

Meer producten en transacties
Waarom zou een geldautomaat dan moeten blijven bestaan als 80% van alle transacties al met de mobiele telefoon, tablet of computer verricht worden? Het antwoord ligt ten eerste in het feit dat we op dit moment nog ver weg zijn van een geldloze samenleving – zo’n 80% van de geldautomaten wordt vooralsnog nog altijd gebruikt voor het opnemen of storten van geld. Ten tweede, geldautomaten zullen naar verwachting in de toekomst meer diensten aanbieden. Naast het verstrekken van diverse financiële producten (leningen of hypotheken) kunnen, zoals nu al bij sommige automaten mogelijk is, producten als postzegels, loterijtickets en wenskaarten verkocht worden.  Volgens Todd Nuttal, CEO van Better ATM Services, zullen geldautomaten in de toekomst waarschijnlijk nog meer producten gaan uitgeven.

Volgens Euromonitor zal het aantal transacties via geldautomaten stijgen van $632 miljard in 2013 naar $874 miljard in 2018. Reden voor de voorspelde groei is o.a. dat mensen steeds meer gebruik van de automaten gaan maken door de veelvoud aan  functionaliteiten. Volgens Ben Mazzotta, postdoctoral research fellow bij het Institute for Business in the Global Context aan de Tufts University, zullen werknemers bijvoorbeeld via de geldautomaten uitbetaald kunnen worden middels debitkaarten in plaats van fysieke checks.



Banenverlies

Volgens experts is het gevolg van de innovatievere geldautomaten wel, dat er door de innovatieve geldautomaten minder bemande loketten nodig zullen zijn binnen de bankfilialen, waardoor banken kunnen besparen op hun personeelskosten met banenverlies als logisch gevolg.

Nederland
Ondertussen overweegt een aantal banken in Nederland juist om het aantal geldautomaten te verminderen om hun operationele kosten te verlagen. De automaten zijn volgens de banken vaak niet rendabel door de hoge exploitatiekosten. Zo besloot Rabobank vorig jaar een aantal geldautomaten weg te halen zoals de enige pinautomaat in Schermerhorn, wat leidde tot veel ophef bij de dorpsbewoners.

RegioBank ziet nog wel toekomst in geldautomaten en is met een proef begonnen om de geldautomaten in dorpen weer te laten terugkeren. De op kleine dorpskernen gerichte bank wil de geldautomaten niet alléén gaan exploiteren, maar zij wil dat gaan doen samen met gemeenten of winkeliersverenigingen. Het is daarbij mogelijk dat reclameboodschappen op de geldautomaten worden getoond. Het is de bedoeling dat de geldautomaten worden geplaatst bijvoorbeeld in een buurtsupermarkt of een buurthuis met zo lang mogelijke openingstijden. Na een proefperiode van één jaar zal RegioBank de balans opmaken.