Accenture ondersteunt ABN Amro met SEPA migratie

22 november 2013 Banken.nl 2 min. leestijd

De SEPA deadline nadert snel: Op 1 februari moeten banken, financiële instellingen en andere ondernemingen klaar zijn voor de nieuwe format van betalingen. Na SEPA, zullen bedrijven hun internationale betalingen veel gemakkelijker kunnen doorvoeren dan in de huidige situatie. Echter, zoals bij elke grote transformatie, is het worden van ‘SEPA-compliant’ gemakkelijker gezegd dan gedaan. 

Voor een grote bank als ABN AMRO is de impact van SEPA enorm. Niet alleen moet men ervoor zorgen dat de eigen bedrijfsvoering ‘SEPA compliant’ is, maar de bank staat ook voor de taak om duizenden zakelijke klanten te assisteren bij de overgang. Om dit onder meer vorm te geven besloot de grootbank in mei 2012 om een partnership aan te gaan met Accenture. Onder de vleugels van deze overeenkomst zetten de partners twee samenwerkende afdelingen op: the Service desk en de Contract desk.

De Service desk is een tweedelijns support desk die SEPA gerelateerde vragen per email of telefoon van alle ABN AMRO business units beantwoordt. Over het algemeen ontstaan deze vragen bij de klanten van de bank. Verder ondersteunt de Service desk bij het oplossen van problemen, incidenten en kwesties met de release van nieuwe applicaties, systemen en afgewezen transacties.

De Contract desk heeft de verantwoordelijkheid voor het overzetten van alle binnenlandse direct debit contracten naar SEPA-direct debit contracten. Tijdens dit migratieproces, werkt de desk nauw samen met accountmanagers en het ondersteunen van business units. Naast het afhandelen van de migratie van het contract, zorgt Accenture ook voor het updaten van klantdata zoals adressen en handtekeningen.

Richting de climax

In de afgelopen maanden is het projectteam uitgegroeid van een handjevol pioniers in de eerste maanden naar een groot team van multi-disciplinaire werknemers, tot in de drukste periodes zelfs zestig professionals. In de komende drie maanden zal het naar verwachting nog drukker worden aangezien er meer werk is voor de voorbereiding van SEPA, stelt Ronald Visser, Country Lead van Accenture’s Outsourcing tak.

Bovenop het ondersteunen bij SEPA vraagstukken, benadrukt Visser dat de rol van het Accenture team aan het veranderen is: “Het werk dat Accenture levert verandert geleidelijk van expertise naar training en coaching. Ons einddoel is er voor te zorgen dat ABN AMRO onafhankelijk alle benodigde kwesties kan oplossen”. Dit wordt gerealiseerd door een reeks aan trainingen en workshops, schaduwprogramma’s en de oplevering van een uitgebreide FAQ database.