BNP Paribas: Adviseurs meer in gesprek over risico’s

01 juli 2013 Banken.nl 1 min. leestijd

De economische omstandigheden zijn voor adviseurs in toenemende mate reden om ook klanten die al een hypotheek hebben opnieuw te adviseren over inkomensgerelateerde risico’s. Een kwart van de adviseurs heeft in de afgelopen maanden actief klanten benaderd met dit doel. Dat blijkt uit een rondvraag van BNP Paribas onder 250 adviseurs.

23% van de ondervraagde adviseurs heeft in de afgelopen maanden adviesgesprekken gegenereerd, als gevolg van de behoefte bij consumenten om de impact van arbeidsongeschiktheid en werkloosheid inzichtelijk te maken. Ondanks dat veel adviseurs weinig tijd hebben vanwege noodzakelijke hersteladviezen, zien zij het belang van het bespreken van deze risico’s in het kader van hun zorgplicht en lange termijn klantrelatie.

“Wij zien dat vooral advieskantoren die heel dicht bij hun klanten staan succes hebben met het actief benaderen van klanten voor een adviesgesprek op basis van hypotheekgerelateerde risico’s. Groeiende werkloosheid en de schrijnende situatie op de huizenmarkt maken dat consumenten grote behoefte hebben aan advies. Het actief aankaarten van de potentiële impact brengt deze adviseurs opnieuw met hun klanten aan tafel. Voor ons een duidelijk signaal dat adviseurs juist nu hun toegevoegde waarde kunnen aantonen”, licht Marieke van Zuien, Directeur Intermediaire Distributie van BNP Paribas toe.