Schade door fraude in het betalingsverkeer stijgt licht

11 april 2016 Banken.nl 2 min. leestijd
Meer nieuws over

De schade door fraude met internetbankieren is in 2015 verder gedaald, van € 4,7 miljoen in 2014 naar €3,7 miljoen in 2015. De schade als gevolg van gestolen of verloren betaalpassen steeg echter in 2015. Phishing blijft - met €3 miljoen aan schade – de grootste schadepost. Bij relatief nieuwe ontwikkelingen als mobiel bankieren en contactloos betalen is schade als gevolg van fraude nog niet voorgekomen. Dat meldt de Nederlandse Vereniging van Banken.

Totale schade
De totale schade in het betalingsverkeer als gevolg van fraude kwam uit op €17,9 miljoen, een lichte stijging ten opzichte van 2014 toen de schade uitkwam op €17,3 miljoen. Sinds 2012 is de totale schade gezakt van €81,8 miljoen euro in 2012 en €33,3 miljoen in 2013 naar ruim €17 miljoen per jaar in de afgelopen twee jaren.

Schade fraude betalingsverkeer

Fraude met betaalpas

De schade als gevolg van gestolen of verloren betaalpassen steeg in 2015 van €3,3 miljoen naar €4,7 miljoen. De oorzaak is een nieuwe fraudevariant waarbij criminelen pashouders onder valse voorwendselen zover krijgen om hun betaalpas op te sturen. De NVB benadrukt dat banken klanten nooit zullen vragen om de pas op te sturen of pincode af te geven.

Skimming
Door de invoering van de EMV-betaalchip en het standaard blokkeren van betaalpassen voor gebruik buiten Europa (geoblocking) vormt skimming sinds enkele jaren nog een relatief kleine schadepost. In 2015 bedroeg die €1,7 miljoen. Schade als gevolg van skimmen komt in Nederland nagenoeg niet meer voor. De schade werd vooral veroorzaakt doordat passen buiten Europa werden geskimd, terwijl geoblocking niet actief was. De verwachting is dat deze schade verder zal dalen als landen buiten Europa ook gaan werken met de EMV-betaalchip in plaats van de magneetstrip.

Vergoeding door banken
Van de €3,7 miljoen aan schade door fraude met internetbankieren is slechts €40.000 niet door banken vergoed. Vaak is er dan sprake van grove nalatigheid van de klant.

Samenwerking
De daling van schade als gevolg van fraude met internetbankieren laat zien dat banken er steeds beter in slagen om fraude tijdig te detecteren. Daarnaast werken banken intensief samen met overheidsinstanties om het betalingsverkeer veilig te houden. Zo wordt kennis en informatie gedeeld binnen het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC), het publiek-private samenwerkingsverband om online fraude te voorkomen. En binnen de Electronic Crime Task Force (ECTF), die dit jaar 5 jaar bestaat, werken banken samen met politie en openbaar ministerie om cybercriminelen op te sporen en te vervolgen.