ABN AMRO betaalt gedupeerde derivaatklanten terug

26 januari 2016 Banken.nl

Ondernemers die de dupe geworden zijn van rentederivaten van ABN AMRO kunnen hun hart ophalen. De grootbank is begonnen met het terugbetalen van de extra onverwachte kosten waar veel afnemers van de financiële producten mee te maken kregen toen de rente daalde en de bank een opslag invoerde. Dat meldt RTL Z op basis van een brief van huisadvocaat Nauta Dutilh. De schattingen van de totale kosten voor de bank lopen uiteen van tientallen tot honderden miljoenen euro’s.

Tussen 2005 en 2008 zijn er door ondernemers veel zogenaamde rentederivaten afgesloten, complexe financiële producten die ondernemers moesten beschermen tegen onverwachte rentestijgingen op de door hun afgesloten leningen. Toen de rente echter daalde bleven veel ondernemers met extra kosten zitten, waarvan zij veelal niet geïnformeerd waren dat deze konden optreden. Zeker in het geval van rentederivaten waar een mogelijkheid tot opslag was ingebouwd – in de spreekwoordelijke kleine lettertjes – waren de ondernemers de dupe van extra kosten.

ABN AMRO Kantoor

ABN AMRO betaalt terug
De afgelopen maanden werd duidelijk dat duizenden MKB-ondernemers zichzelf hadden ingedekt tegen rentestijgingen door middel van rentederivaten. Hun bank raadde hen aan om deze producten af te nemen, en de ondernemers gingen in grote aantallen overstag. Door de financiële crisis en het monetair beleid van de Europese Commissie en Europese Centrale Bank is de rente echter gedaald in plaats van gestegen. Voor veel ondernemers pakte het product dus slecht uit, met grote financiële schade tot gevolg.

Uit een brief van Nauta Dutilh, het advocatenkantoor dat werkt voor ABN AMRO, blijkt dat de bank is gestart met het ‘proactief’ terugbetalen van ondernemers met een rentederivaat. Dat meldt RTL Z, die de brief zou hebben ingelezen. Volgens schattingen gaat het om tientallen miljoenen euro’s aan compensatie. De terugbetalingen zijn een antwoord op de eisen die gesteld zijn door stichting Renteswapschadeclaim, onder leiding van Pieter Lijesen, die het openlijk opneemt tegen de banken namens een grote groep ondernemers. Lijesen heeft het echter over veel grotere bedragen. Volgens hem gaat het terug te betalen bedrag van ABN AMRO alleen al om ‘honderden miljoenen’.

Uit de brief van het advocatenkantoor zou blijken dat ABN AMRO alleen die klanten terugbetaalt die niet op de hoogte waren van de mogelijkheid tot rente-opslagen, maar die daar wel de dupe van werden. Of ondernemers hiervan op de hoogte waren beoordeelt de bank zelf op basis van de klantendossiers. Volgens een woordvoerder van ABN zou het gaan om een klein deel van de in totaal 6000 verkochte rentederivaten, meldt RTL Z. Lijesen is het hier niet mee eens – hij stelt dat een derde van de ondernemers een rente-opslag heeft gekregen zonder dat zij van deze mogelijkheid op de hoogte waren. Dit zou volgens hem een kostenpost van een miljard kunnen betekenen voor de grootbank. ABN AMRO heeft laten weten dat het niet om zulke grote bedragen gaat.

Rentederivatendossiers
Ook andere banken sloten dergelijke rentederivaten af. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) gaf, toen deze de oneerlijke behandeling van ondernemers doorkreeg, banken de opdracht om alle dossiers te onderzoeken en opnieuw te beoordelen. Deze herbeoordeling, die in december 2015 werd afgerond, bleek echter onjuist en onzorgvuldig in de ogen van de waakhond, en om die reden mochten de banken opnieuw van voren af aan beginnen. Ook gaf AFM ABN AMRO eerder al een boete van €2 miljoen voor het onzorgvuldig registreren rondom het afsluiten van zijn rentederivaten.

ABN AMRO betaalt gedupeerde derivaatklanten terug

Ondernemers die de dupe geworden zijn van rentederivaten van ABN AMRO kunnen hun hart ophalen. De grootbank is begonnen met het terugbetalen van de extra onverwachte kosten waar veel afnemers van de financiële producten mee te maken kregen toen de rente en de bank een opslag invoerde. Dat meldt RTL Z op basis van een brief van huisadvocaat Nauta Dutilh. De schattingen van de totale kosten voor de bank lopen uiteen van tientallen tot honderden miljoenen euro’s.

 

Tussen 2005 en 2008 zijn er door ondernemers veel zogenaamde rentederivaten afgesloten, complexe financiële producten die ondernemers moesten beschermen tegen onverwachte rentestijgingen op de door hun afgesloten leningen. Toen de rente echter daalde bleven veel ondernemers met extra kosten zitten, waarvan zij veelal niet geïnformeerd waren dat deze konden optreden. Zeker in het geval van rentederivaten waar een mogelijkheid tot opslag was ingebouwd – in de spreekwoordelijke kleine lettertjes – waren de ondernemers de dupe van extra kosten.

 

ABN AMRO betaalt terug

De afgelopen maanden werd duidelijk dat duizenden MKB-ondernemers zichzelf hadden ingedekt tegen rentestijgingen door middel van rentederivaten. Hun bank raadde hen aan om deze producten af te nemen, en de ondernemers gingen in grote aantallen overstag. Door de financiële crisis en het monetair beleid van de Europese Commissie en Europese Centrale Bank is de rente echter gedaald in plaats van gestegen. Voor veel ondernemers pakte het product dus slecht uit, met grote financiële schade tot gevolg.

 

FOTO – ABN AMRO

 

Uit een brief van Nauta Dutilh, het advocatenkantoor dat werkt voor ABN AMRO blijkt dat de bank is gestart met het ‘proactief’ terugbetalen van ondernemers met een rentederivaat. Dat meldt RTL Z, die de brief zou hebben ingelezen. Volgens schattingen gaat het om tientallen miljoenen euro’s aan compensatie. De terugbetalingen zijn een antwoord op de eisen die gesteld zijn door stichting Renteswapschadeclaim, onder leiding van Pieter Lijesen, die het openlijk opneemt tegen de banken namens een grote groep ondernemers. Lijesen heeft het echter over veel grotere bedragen. Volgens hem gaat het terug te betalen bedrag van ABN AMRO alleen al om ‘honderden miljoenen’.

 

Uit de brief van het advocatenkantoor zou blijken dat ABN AMRO alleen die klanten terugbetaalt die niet op de hoogte waren van de mogelijkheid tot rente-opslagen, maar die daar wel de dupe van werden. Of ondernemers hiervan op de hoogte waren beoordeelt de bank zelf op basis van de klantendossiers. Volgens een woordvoerder van ABN zou het gaan om een klein deel van de in totaal 6000 verkochte rentederivaten, meldt RTL Z. Lijesen is het hier niet mee eens – hij stelt dat een derde van de ondernemers een rente-opslag heeft gekregen zonder dat zij van deze mogelijkheid op de hoogte waren. Dit zou volgens hem een kostenpost van een miljard kunnen betekenen voor de grootbank. ABN AMRO heeft laten weten dat het niet om zulke grote bedragen gaat.

 

Rentederivatendossiers

Ook andere banken sloten dergelijke rentederivaten af. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) gaf, toen deze de oneerlijke behandeling van ondernemers doorkreeg, banken de opdracht om alle dossiers te onderzoeken en opnieuw te beoordelen. Deze herbeoordeling, die in december 2015 werd afgerond, bleek echter onjuist en onzorgvuldig in de ogen van de waakhond, en om die reden mochten de banken opnieuw van voren af aan beginnen. Ook gaf AFM ABN AMRO eerder al een boete van €2 miljoen voor het onzorgvuldig registreren rondom het afsluiten van zijn rentederivaten.

http://www.banken.nl/nieuws/7686/herbeoordeling-rentederivaten-onjuist-en-onzorgvuldig

http://www.banken.nl/nieuws/7576/afm-geeft-2-miljoen-boete-voor-abn-amro-derivaten

Nieuws