Transacties met Mollie verdubbeld in 2015

25 november 2015 Banken.nl 3 min. leestijd

Betaaldienstverlener Mollie verwacht dit jaar een transactiegroei te realiseren van 100% voor het einde van 2015. Tot nu toe heeft de Payment Service Provider al 90% meer transacties afgehandeld dan vorig jaar, en om de magische grens van 100% groei te doorbreken zal Mollie zich richten op het lanceren van een aantal innovatieve diensten en uitrol naar het buitenland.

Mollie is een Nederlandse betaaldienstverlener, of Payment Service Provider (PSP), die in 2004 is opgericht door directeur Gaston Aussems. Mollie bedient bedrijven (vooral webshops en websites) met dienstverlening op het gebied van online betalingen, onder meer via iDEAL, creditcard en Bitcoin. Sinds zijn oprichting is het team van de dienstverlener uitgegroeid naar 30 man personeel, die samen een totaal van ruim 18.000 actieve klanten voorzien van ‘zorgeloos’ betaalverkeer. Het klantenbestand van Mollie bestaat onder meer uit bekende namen als Beslist.nl, Grolsch en Coffee Company. Gaston Aussems, directeur van Mollie: “Met onze strategie gericht op eenvoud in elektronische betalingen, goede service en het continu doorvoeren van innovaties spelen we in op de ontwikkelingen in de markt.”

Mollie

100% transactiegroei
In het lopende jaar heeft Mollie zijn transactievolume weten uit te breiden met maar liefst 90% meer afgehandelde transacties dan in 2014. Voor het einde van 2015 heeft Mollie zichzelf het doel gesteld om die groei verder te verhogen tot 100% - en dus een verdubbeling van het aantal afgehandelde transacties ten opzichte van vorig jaar te realiseren. Om dit doel te bereiken, en ook de groei van het transactievolume in 2016 voort te zetten, zet het FinTech-bedrijf daarom in op het versneld uitbrengen van een aantal innovatieve nieuwe diensten en uitrol naar andere Europese landen.

De groei in transactievolume wordt voornamelijk bereikt doordat Mollie met zijn naar eigen zeggen ‘innovatieve en eenvoudig toegankelijke’ betaaloplossingen goed weet in te spelen op de ontwikkelingen in de markt. De Nederlandse markt voor e-commerce groeit hard – volgens Mollie hebben Nederlanders in de eerste helft van 2015 18,4% meer uitgegeven aan online aankopen – en hierop speelt Mollie in door met zijn nieuwe Payment for Platforms een nieuwe doelgroep in deze markt aan te boren, namelijk online marktplaatsen. Maar ook andere doelgroepen raken steeds meer geïnteresseerd in online betaaloplossingen. Aussems licht toe: “Het type bedrijven dat actief is in de e-commerce wordt diverser, het zijn niet alleen meer de e-tailers die hun klanten digitaal laten afrekenen. Ook bijvoorbeeld ZZP-ers, zoals loodgieters en designers, maken steeds meer gebruik van elektronisch factureren. En ook cursussen en schoolgelden worden steeds vaker online betaald.”

Mollie heeft niet alleen de ambitie om in Nederland te groeien, maar richt zich ook op de rest van Europa. Ook in andere Europese landen maakt de e-commerce markt volgens Mollie een sterke groei door en volgens Aussems ontbreekt het in veel Europese landen nog aan ‘eenvoudige en innovatieve producten zoals Mollie die biedt’. Mollie is vanaf begin 2015 ook in België actief, en de snelle groei die het bedrijf hier heeft verwezenlijkt, wordt door Mollie gezien als bewijs van de interesse in zijn dienstverlening in het buitenland.