ING Innovation Bootcamp: meer dan 1800 ideeën
Op 25 juni vond voor de twee keer dit jaar de ING Innovation Bootcamp plaats. 400 ING-medewerkers werden tijdens de bootcamp uitgedaagd om slimme ideeën te bedenken die ING helpen te voldoen aan haar belofte om klanten in staat te stellen de beste financiële beslissingen te nemen. Op basis van vijf strategische doelstellingen werden door ING-medewerkers vanuit de hele wereld 1806 ideeën ingediend.
Innovation Bootcamp
Met de Innovation Bootcamp worden ING-medewerkers uitgedaagd om slimme ideeën te bedenken en deze vervolgens in praktijk te brengen. Het programma ging van start in januari van dit jaar.
De 100 beste ideeën mochten deelnemen aan de Innovation Bootcamp en werden door internationale medewerkerteams, ondersteund door mentoren op het gebied van innovatie, verder uitgewerkt. Uiteindelijk mochten tijdens de finale acht internationale teams gedurende slechts 15 minuten hun elevatorpitch houden voor een jury.
Brunon Bartkiewicz
De beste acht werden vandaag gepresenteerd aan een jury, in het bijzijn van een publiek dat volledig uit medewerkers bestond. ING-medewerkers vanuit 10 landen waren via een live stream webcast getuige van deze spannende gebeurtenis en vele andere ING'ers konden de presentaties bekijken via een webcast stream.
Bestuursvoorzitter Ralph Hamers en Chief Innovation Officer Brunon Bartkiewicz deelden prijzen uit aan de drie beste ideeën. Daarnaast was er een publieksprijs.
De ideeën varieerden van een mobiele app waarmee kinderen hun zakgeld kunnen beheren tot een volledige geïntegreerde, flexibele en veilige toolkit voor het MKB, waarmee ondernemers op basis van het one-stop-shop principe snel een bedrijf kunnen opstarten.
De eerste editie van de Innovation Bootcamp in 2014 leverde 774 ideeën op, waarvan er acht de steun kregen die nodig was deze ideeën op de markt te brengen.
Het winnende idee van de Innovation Bootcamp van vorig jaar, The Orange Assistent, wordt momenteel getest in Turkije. Met The Orange Assistant kunnen klanten hun dagelijkse bankzaken automatiseren, waarbij vooraf over bepaalde banktransacties afspraken kunnen worden gemaakt. Zo kan een klant regelen dat wanneer het saldo op zijn bankrekening boven een bepaald niveau komt, er automatisch een overschrijving plaatsvindt naar een spaarrekening.
Een ander succesvol idee tijdens de Innovation Bootcamp 2014 was Direct Lease. Dit is een online leaseplatform waarmee het midden- en kleinbedrijf geholpen wordt bij elke fase van het leasetraject. Een eerste versie van Direct Lease werd in het eerste kwartaal getest op gebruikers en later dit jaar zal dit product op de markt worden gebracht.