Regulatory Update: de aandachtspunten over Q3 2025
Projective Group volgt de ontwikkelingen in financiële wet- en regelgeving op de voet. Met behulp van Ruler houden zij alle actualiteiten bij. Vervolgens bepalen ze welke impact de wijzigingen hebben en vertalen we de ontwikkelingen naar de dagelijkse praktijk van hun klanten.
Met welke ontwikkelingen moeten financiële instellingen de komende maanden rekening houden? In haar Regulatory Updates geeft Daniëlle Geelen ieder kwartaal een gestructureerd overzicht van de regulatory changes en de gevolgen voor financiële instellingen. In dit artikel licht zij vier ontwikkelingen van dit kwartaal toe.
Europees wettelijk kader inzake beursnoteringen (Listing Act)
De Europese Commissie presenteerde de Listing Act op 7 december 2022. De definitieve tekst werd gepubliceerd op 14 november 2024 en trad gedeeltelijk in werking op 4 december 2024. De meeste inhoudelijke regels gelden vanaf maart of juni 2026, afhankelijk van het onderdeel. Lidstaten moeten nationale regels uiterlijk eind 2026 hebben aangepast.
De Listing Act beoogt het eenvoudiger, aantrekkelijker en minder kostbaar te maken voor bedrijven om zich op Europese markten te laten noteren. De voorgestelde wijzigingen omvatten onder andere:
- Vereenvoudiging van het prospectusregime, waaronder een gestandaardiseerd, vereenvoudigd EU-growth prospectus, bedoeld om het voor kleine en middelgrote ondernemingen (kmo’s) en groeibedrijven makkelijker en goedkoper te maken om toegang te krijgen tot de kapitaalmarkten in de EU. En ook versoepeling voor secundaire emissies, zo is geen volledig nieuw prospectus meer vereist en zal de goedkeuring door de toezichthouder sneller gaan vanwege de beperkte inhoud.
- Verkorting van de minimumlock-upperiode bij beursgangen. De Listing Act maakt het mogelijk dat aandeelhouders bij een beursgang hun aandelen eerder mogen verkopen. Dit zorgt voor meer handel in het aandeel direct na de beursintroductie en maakt een beursnotering aantrekkelijker voor bedrijven en investeerders.
- Aanscherping van transparantieverplichtingen, met name voor beursgenoteerde bedrijven die beschikken over gevoelige informatie die invloed kan hebben op de koers van het aandeel. Bedrijven moeten duidelijker en zorgvuldiger omgaan met het moment waarop zij zulke informatie – zoals overnamegesprekken of financiële tegenvallers – openbaar maken. De Europese regels worden verduidelijkt om misbruik van voorwetenschap te voorkomen en om te zorgen dat beleggers tijdig en eerlijk geïnformeerd worden. Deze aanpassing gebeurt via een wijziging van de bestaande Europese wetgeving over marktmisbruik.
- Verduidelijking van de regels rond koersgevoelige informatie, om onnodige marktmeldingen te voorkomen.
- Informatie voor particuliere beleggers wordt onder de Listing Act vereenvoudigd en beter toegankelijk, zodat ook niet-professionele beleggers makkelijker kunnen deelnemen aan beursgangen en beter geïnformeerde keuzes kunnen maken.
Wijzigingen in research regels onder MiFID II (volgend uit Listing Act)
De Listing Act versoepelt ook de regels voor het betalen van beleggingsonderzoek (research) door beleggers, met als doel het makkelijker en betaalbaarder te maken om onderzoek te laten verrichten naar kleinere en middelgrote beursgenoteerde bedrijven. Daartoe wordt de gedelegeerde richtlijn 2017/593 op onderdelen aangepast.
De belangrijkste wijzigingen zijn:
- Bundeling van kosten weer toegestaan
Voor alle bedrijven (ongeacht grootte) mogen vermogensbeheerders voortaan researchkosten en transactiekosten combineren in één betaling aan brokers. Dat was sinds MiFID II grotendeels verboden, tenzij het ging om kleine ondernemingen (onder €1 miljard). De beperking vervalt nu volledig. - Meer ruimte voor issuer-sponsored research
Er komt een officiële gedragscode voor onderzoek dat door het bedrijf zelf wordt betaald (zgn. issuer-sponsored research). Deze gedragscode moet transparantie waarborgen en zorgen dat beleggers kunnen inschatten hoe onafhankelijk het onderzoek is. - Verplichte evaluatie en transparantie
Beleggingsondernemingen die research afnemen, moeten jaarlijks de kwaliteit en toegevoegde waarde beoordelen, en beleggers hierover informeren.
Lidstaten moeten de MiFID II-aanpassingen, waaronder deze researchregels, uiterlijk op 6 juni 2026 hebben omgezet in nationale wetgeving en vanaf dat moment toepassen.
Herziening AIFMD en aanpassing UCITS-richtlijn
Met de herziene AIFMD en ICBE-richtlijn (richtlijn 2024/927), gepubliceerd op 26 maart 2024, worden belangrijke wijzigingen doorgevoerd die van invloed zijn op Nederlandse beheerders van alternatieve beleggingsinstellingen (abi’s) en icbe’s.
Voor AIFMD-beheerders gelden onder andere: nieuwe eisen rond kredietverstrekking door fondsen, liquiditeitsbeheer (verplichte inzet van ten minste twee liquiditeitsmanagementtools), uitbesteding, transparantie richting beleggers, en verruiming van toegestane nevendiensten.
Voor ICBE-beheerders gelden soortgelijke aanpassingen, vooral rond liquiditeitsbeheer en delegatie.
Daarnaast wordt het verplicht om als beheerder te beschikken over ten minste twee fulltime, in de EU gevestigde bestuurders; deze eis is inhoudelijk vastgesteld, maar de precieze invulling van ‘fulltime’ (zoals het aantal uur of de ruimte voor nevenfuncties) is nog niet volledig uitgewerkt.
De richtlijn treedt op 16 april 2026 in werking, met nationale implementatie uiterlijk dan. Gedetailleerde regels (Level II en III), zoals technische standaarden over liquiditeitsbeheer en open-end kredietfondsen, zijn nog in ontwikkeling. Definitieve versies worden in de loop van 2025 verwacht. Sommige richtsnoeren en vereisten zijn vertraagd en treden naar verwachting pas ná 2026 volledig in werking.
Herziening Richtlijn verkoop op afstand
Op 28 november 2023 is de richtlijn verkoop op afstand (2023/2673) gepubliceerd. De richtlijn is pas recent in de vorm van een implementatiewet geconsulteerd aan de Nederlandse markt. De richtlijn is relevant voor financiële instellingen die op afstand overeenkomsten sluiten, dat wil zeggen zonder menselijke tussenkomst. De belangrijkste normen die voortvloeien uit deze herziene richtlijn, zijn de volgende:
- Herroepingsrecht
Consumenten hebben bij afstandsverkopen van financiële diensten een herroepingsrecht van 14 kalenderdagen, dat verlengd wordt tot 30 dagen bij individuele pensioenproducten. In Nederland worden online “ontbindingsknoppen” verplicht gesteld, waarmee de consument eenvoudig en kosteloos kan ontbinden. - Precontractuele informatie
Voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst moet essentiële informatie in duidelijke, leesbare vorm op een duurzame drager beschikbaar zijn. Is de informatie minder dan één dag voor contractsluiting verstrekt, dan moet binnen 1 tot 7 dagen een herhaling van de herroepingsmogelijkheid worden verstrekt. - Toegankelijkheid voor visueel beperkte personen
Precontractuele informatie moet op passende en toegankelijke wijze beschikbaar zijn (zoals braille, spraak of geschikte digitale versies), zodat ook consumenten met een visuele beperking gelijkwaardige toegang tot informatie hebben. - Transparantie van communicatiekanalen
Aanbieders moeten contactgegevens vermelden zoals telefoon, e‑mail of andere communicatiemiddelen, inclusief informatie over klachtenprocedures. - Bescherming tegen misleiding en dark patterns
Websites en online interfaces mogen consumenten niet misleiden of manipuleren met misleidende ontwerptechnieken ("dark patterns" worden nader uitgewerkt in lagere regelgeving) - Mogelijkheid tot menselijke interventie
Bij volledig geautomatiseerde online verkoop, bijvoorbeeld via robo-advies of chatbots, moet de consument de mogelijkheid krijgen om over te schakelen naar contact met een persoon.
Voor zover er geen productspecifieke EU-wetgeving of horizontale EU-regels voor de specifieke financiële dienst aan de consument bestaan, is de richtlijn van toepassing op alle bestaande of toekomstige bancaire, krediet-, verzekerings-, persoonlijke pensioen-, beleggings- of betalingsdiensten waarover een overeenkomst is gesloten door middel van communicatie op afstand (d.w.z. zonder gelijktijdige fysieke aanwezigheid van de onderneming en de consument).
De lidstaten moeten de richtlijn uiterlijk op 19 december 2025 in nationale wetgeving hebben geïmplementeerd en de daarin opgenomen regels worden vanaf 19 juni 2026 van toepassing.
Interesse in een op maat gemaakte Regulatory Update? Lees dan meer over de Regulatory Updates op de website van Projective Group.
