Mastercard: ‘Helft Nederlanders wil onvergetelijke bucketlistervaring aftikken in 2025’

22 april 2025 Banken.nl

2025 belooft een onvergetelijk jaar te worden. Uit onderzoek van Mastercard blijkt namelijk dat bijna de helft (48%) van alle Nederlanders dit jaar voluit gaat voor het afstrepen van activiteiten op hun bucketlist. Buitenactiviteiten, reizen en filmervaringen staan daarbij het hoogst op de wensenlijstjes.

Het is Gen Z die de toon zet voor een jaar van avontuur en daarmee de bucketlistbeweging leidt. 49% van hen wil maar liefst twee of meer droomervaringen afstrepen in 2025.

Onder alle Nederlanders uit het onderzoek geeft 48% aan dat het afvinken van bucketlistactiviteiten een topprioriteit is met als belangrijkste redenen de wens om onvergetelijke herinneringen te maken (40%), om ervaringen met geliefden te delen (32%) en om de wereld op een nieuwe manier te zien (22%).

“41% van de Nederlanders wil dit jaar meer geld uitgeven aan ervaringen”, vertelt Jan-Willem van der Schoot (Country Manager Mastercard Nederland). “Door dit jaarlijkse onderzoek weten wij wat Nederlanders belangrijk vinden, om zo niet alleen passende ervaringen te kunnen bieden, maar vooral steeds al onze producten zo bruikbaar mogelijk te maken voor wát ze ook maar willen doen.”

Populaire ervaringen

Reizen staat dus op de tweede plek als het gaat om ervaringen waar Nederlanders het meest enthousiast over zijn dit jaar; de respondenten geven aan meer dan €1.000 uit te willen geven om de wereld te ontdekken.

Andere belangrijke ervaringen zijn buitenavonturen (denk aan wandelen), ervaringen rondom eten, filmfestivals en live sportevenementen. Sportevenementen zijn gestegen in populariteit. 51% van de Nederlanders is van plan om dit jaar tenminsten één sportevenement bij te wonen.

“Ons onderzoek laat een fundamentele verandering zien in consumentenprioriteiten dit jaar”, voegt Beatrice Cornacchia (Executive Vice President Marketing en Communicatie voor Asia Pacific en EMEA bij Mastercard) toe. “Meer mensen dan ooit besparen op alledaagse uitgaven om bucketlistervaringen te kunnen betalen.”

Slim met geld

Het onderzoek toont niet alleen aan dat bucketlistervaringen de ultieme investering zijn in 2025, maar ook dat Nederlanders “slim bezig zijn” om deze te financieren. In plaats van dat er veel wordt uitgegeven aan luxeartikelen, wordt er juist bespaard op nieuwe kleding (32%), luxe beloningen (31%) en de laatste gadgets (22%).

Daarnaast blijkt dat Nederlanders geen geld uitgeven aan ervaringen zonder een plan te maken. Zo onderzoekt 63% kortingsmogelijkheden voordat ze iets boeken en zorgt 69% ervoor dat hun droommomenten passen binnen hun uitgavedoelen. Voor veel mensen is de salarisuitbetaling daarbij hét startsein: 33% wacht met boeken totdat het loon is gestort.

"Europese consumenten zijn zelfverzekerder en geven meer geld uit aan prioriteiten zoals ervaringen”, stelt Natalia Lechmanova (Chief Economist Europe bij Mastercard Economics Institute) tot slot. “De stabiliserende inflatie en weer wat toenemende koopkracht staan mensen toe om te investeren in betekenisvolle momenten.”

Meer over MasterCard
Profielpagina
MasterCard is een partner van Banken.nl